Flygteknikutbildningar

Flygtekniker

Flygmekaniker och flygtekniker – utbildningen som kan lyfta flera ton upp i luften in i framtiden. Samt flygplatstekniker – där man får arbeta med service på flygplatsen.

I en högteknologisk framtidsbransch, med goda möjligheter till utveckling, där det även finns möjligheter att arbeta utomlands kan man titta närmare på flygteknikutbildningen på gymnasieskolan och vidareutbildning till flygtekniker på Yrkeshögskolan!

Det här yrket passar den som:

  • har gott tålamod och tycker om att ta ansvar
  • gillar teknik
  • vill arbeta både självständigt och i team med andra
  • vill få möjlighet att arbeta internationellt

Möt våra ambassadörer

Är du nyfiken på hur det är att gå på Flygteknikprogrammet? Följ Denise och hennes kompisar som hänger lika ofta i hangarer som i klassrum, gärna vill jobba utomlands, och som berättar om varför flygmekaniker och flygtekniker är framtidsyrken för dem.

“Jag har fått lära mig att bli mer noggrann – tack alla checklistor!”

Namn: Denise Fernros
Ålder: 18 år
Bor: Söderbärke i Dalarna
Gör: Går i åk 3 på Edströmska i Västerås.

Läs hela intervjun med Denise

På fritiden: Jag pendlar till skolan så jag sitter mycket på tåget. Men annars så driver jag ett eget företag och tjänar extra på allt från måleri, städning och gräsklippning. När det är säsong kör jag Gokart.

Roligast i skolan: Att lära mig nya saker. Jag gillar verkligen flygämnena aerodynamik, gasturbin och flygplanslära.

Svårast i skolan: Mängden, att det är så mycket. Man får lägga upp en plan och verkligen fokusera.

Därför valde jag Flygteknikprogrammet: För att det är en teoretisk och praktisk linje som är högskoleförberedande. Min pappa flyger små fyrsitsiga flygplan som hobby, så intresset för flyg har väl alltid funnits där. När jag nämnde det för min SYV så fick jag tipset om Edströmska i Västerås.

Mest förvånande med studierna: Jag trodde innan att eleverna och lärarna skulle vara lite speciella på något sätt, men det är avslappnat och det känns som en vanlig skola, även om utbildningen är unik. Jag tänkte att jag skulle hamna efter och inte kunna något, men det har gått bra.

Vad har du lärt dig om dig själv: Jag har fått lära mig att bli mer noggrann och det visste jag inte att jag kunde. Men nu har jag fått bra hjälpmedel, som checklistor, för att hjälpa huvudet.

Om fem år: Då jobbar jag som ingenjör, inom flyg eller något annat mekaniskt.

Om att bli TYA-ambassadör: Det var kul redan förra året, så jag kör gärna på ett år till. Vi har fått ett nytt flygplan, en SK60, till skolan så den kommer att dyka upp i mitt flöde.

“Jag kraschade med flygsimulatorn – sedan var jag fast”

Namn: Emil Hauki.
Ålder: 17 år.
Bor: Virsbo, norr om Surahammar.
Gör: Går i åk 2 på Edströmska i Västerås.

Läs hela intervjun med Emil

På fritiden: Jag flyger i flygsimulatorn, går på gym och är med kompisar.

Roligast i skolan: Att lära mig om det jag brinner för – flygplan och hur de fungerar.

Svårast i skolan: Matte och fysik.

Därför flygteknik: Det var det närmsta jag kunde komma flygplan i gymnasiet. Flygintresset kom i åttan när jag började spela datorspelet Microsoft Flight Simulator. Det var så svårt när jag spelade första gången, jag försökte starta ett flygplan men jag kraschade. Det motiverade mig att fortsätta plugga på hur det funkar. Min mamma hjälpte mig att hitta den här utbildningen och sedan kollade jag in den på gymnasiemässan.

Mest förvånande: Att vi fick börja skruva på planen så snabbt, att vi fick så mycket tillit. Jag var helt ny på att meka men lärarna var bra på att anpassa så att alla förstår.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att man kan mer än vad man tror och borde ha mer självförtroende än vad man har när man skruvar.

Om fem år: Jag hoppas att jag är pilot eller går på en pilotutbildning.

Att bli TYA-ambassadör: Jag hoppas kunna visa folk vad utbildningen handlar om och locka hit fler som är intresserade av flyg generellt men också om teknik och hur planen fungerar.

”Jag vill tipsa andra tjejer om att söka hit”

Namn: Engla Svensson.
Ålder: 17 år.
Bor: Halmstad och på skolans internat.
Gör: Går i åk 2 på Flygteknikcentrum i Ljungbyhed.

Läs hela intervjun med Engla

På fritiden: Tränar, hänger med vänner och spelar Playstation.

Roligast i skolan: Praktiken, att få meka och byta delar på flygplanen.

Svårast i skolan: Prov och examinationer. Men jag har bra studieteknik, så jag brukar klara mig.

Därför valde jag Flygteknikprogrammet: Jag hade ingen erfarenhet av att meka men jag sade till min SYV att jag alltid har varit intresserad av flygplan och varit bra på teknik. Då tipsade hon mig och jag kollade lite själv och tyckte att det verkade perfekt.

Mest förvånande med studierna: Det mesta har varit som jag trodde – jättekul. Lite oväntat att vi fått se mer av den militära sidan. Det tycker jag är jätteintressant, jag kan tänka mig att jobba inom militären.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag är händig, bra på att meka och läsa manualer.

Om fem år: Jobbar jag på något flygbolag eller inom försvaret, gärna med Hercules-plan.

Att bli TYA-ambassadör: Det känns spännande. Jag vill gärna tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet. På min skola är vi bara fyra tjejer nu i tvåan och det är helt klart en speciell dynamik med så många killar, fast de är jättesnälla.

“Det här programmet har gett mig bättre självförtroende”

Namn: Isabelle Alvarsson
Ålder: 17 år (18 i december)
Bor: Just nu hos farfar i Sollentuna eftersom jag pluggar här, annars i Västerås.
Gör: Går i åk 2 på Arlandagymnasiet.

Läs hela intervjun med Isabelle

På fritiden: Jag är mycket med familjen när jag är ledig, all annan tid är jag i skolan.

Roligast i skolan: Att vara bland alla flygplan och lära sig hur man arbetar med dem.

Svårast i skolan: Fysiken, det är mycket komplicerade uträkningar.

Därför valde jag flygteknik: Jag visste att jag vill ha ett jobb där jag kan jobba utomlands och känna mig fri. Min mamma tipsade om Flygteknikprogrammet och jag kollade in det på Gymnasiemässan, faktiskt redan i åk 8. När jag gick på öppet hus på Arlandagymnasiet så väcktes verkligen mitt intresse, det var en mäktig upplevelse. Precis när jag skulle börja gymnasiet flyttade vi till Västerås, så jag började där men bytte sedan till Arlandagymnasiet, för deras studieinriktning med lärlingsplatser passar mig.

Mest förvånande: Det är verkligen strikt. Man ska ha 90 procents närvaro och EASA-proven är läskiga. Men det har gått bra.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag klarar mer än vad jag tror. Jag har haft som mindset att jag inte kommer att lyckas med skolan, men jag har verkligen pluggat och kämpat och nu inser jag att jag kan lita till min förmåga. Det här programmet har gett mig bättre självförtroende, för det är en svår utbildning.

Om fem år: Då är jag flygmekaniker eller tekniker och jag hoppas att jag jobbar utomlands, gärna där det är varmt.

Att bli TYA-ambassadör: Många tror att flygteknik är för svårt för dem, och det kan jag fatta för jag har själv varit där, men jag vill inspirera och se till att folk ska veta att det går om man vill.

“Jag vill visa upp den här utbildningen, för den är speciell”

Namn: Kristoffer Kohr
Ålder: 18 år
Bor: Stockholm, söder om söder.
Gör: Går åk 3 på Arlandagymnasiet.

Läs hela intervjun med Kristoffer

På fritiden: Går mycket på fotboll, håller på Hammarby. Tränar på gym.

Roligast i skolan: Att vara med kompisarna. Av flygämnena gillar jag mest materialteknik och aerodynamik.

Svårast i skolan: Helt klart matten. Men jag ger inte upp och jag får bra hjälp från lärarna.

Därför valde jag flygteknik: Jag är nästan uppvuxen på en flygplats, min pappa jobbade som tekniker på Arlanda Express när jag var liten och han fick tillgång till gratis flygbiljetter via sitt jobb, så vi reste jämt. Mina föräldrar gifte sig till och med på Arlanda. Där någonstans väcktes väl mitt res- och flygintresse. Jag ville heller inte bara sitta i skolbänken hela tiden, det var jag trött på efter grundskolan.

Mest förvånande med studierna: I början tyckte jag att det var så coolt med flygplanen varje dag. Men nu är man så van. I övrigt så upptäcker jag mer om flygbranschen hela tiden, det är verkligen intressant.

Vad har du lärt dig om dig själv: Jag har ett enormt tålamod och det är bra inom flyg. Jag stressar inte så mycket.

Om fem år: Svårt att veta, jag ska mönstra och göra värnplikten först men min målsättning är att utbilda mig vidare till flygtekniker och sedan jobba utomlands.

Om att bli TYA-ambassadör: Jag vill visa upp den här utbildningen, för den är speciell. Gillar man teknik och flyg och inte bara vill sitta i skolbänken så är den perfekt.

David Petersson som studerat till flygmekaniker på gymnasiet menar med ett flygplan.

Flygplansmekaniker – och helikoptermekaniker

Som flygmekaniker arbetar man på ett flygbolag eller i en fristående underhållsverkstad. Flygmekaniker arbetar i huvudsak med tillsyn, service och rutinarbeten på både flygplan och helikoptrar. Som certifierad flygmekaniker kan man även jobba utomlands.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och reparationer
  • mindre tillsyn av motor, luftintag, bromsar och däck
  • fylla på bränsle och syrgas, före och efter flygning

Man kan välja att läsa till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasieskolans flygteknikutbildning. Efter gymnasieexamen kan man börja arbeta som mekaniker.
Efter cirka 1 års praktik som mekaniker på en certifierad verkstad kan man ansöka hos Transportstyrelsen om ett certifikat som gäller i hela Europa och stora delar av övriga världen.

Aircraft Maintenance Hangar Where New Airplane is Toed by a Push

Bli flygplanstekniker – och helikoptertekniker

För att bli flygtekniker behövs en särskild gymnasiebehörighet samt att läsa vidare två år på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram. En flygtekniker arbetar precis som mekanikern med underhåll, tillsyn och reparationer men flygteknikern har större ansvar och utför mer avancerade uppgifter.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och tillsyn
  • reparationer av flygplan, helikoptrar och flygplansmotorer
  • nytillverkning av flygplan och flygmotorer
  • felsökningar, inspektioner och kontroller

Vill man läsa till flyg- eller helikoptertekniker så finns det två vägar att välja på:

  • Man läser på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram 2 år
  • Man läser distansstudier själv och tentar av

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen cirka två års betald praktik, som genomförs som flygmekaniker. Efter det kan certifikat sökas som gäller i hela Europa och stora delar av världen.

För båda alternativ krävs praktik under tiden.

Behörighet till flygteknikerprogrammet

Grundläggande behörighet

Man är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

  1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan. Till detta räknas bland annat Flygteknikutbildningen på gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
  2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
  3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
  4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskilda förkunskaper/villkor

Kurser

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

Teoretiska kurser som finns på fler program

  • Engelska 6, 100p
  • Matematik 2, 100p
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
  • Fysik 1

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen ytterligare cirka två års praktik, som vanligen genomförs som fIygmekaniker. Oftast får man lön under ”praktiktiden”.

Michael McKenna: Därför är flygplåtslagare mitt drömyrke

Jobbet som flygplåtslagare har tagit Michael McKenna ut i världen. Hans kompetens är enormt efterfrågad – inte minst här i Sverige. Dessutom har han gjort karriär utan någon lång och dyr utbildning.

Han är inte överdrivet intresserad av flygplan. Faktum är att Michael McKenna inte ens gillar att flyga. Däremot har han alltid gillat att jobba med händerna, bygga och se hur något kan skapas från ingenting. Detsamma verkar gälla för många av arbetskompisarna på golvet på ST Engineering Aerospace Solutions, som ligger ett stenkast från Arlanda utanför Stockholm. Det är en mekanisk verkstad där man reparerar och underhåller flygplansdelar eller flygplanskomponenter som det egentligen kallas.

Goda karriärmöjligheter

Michael McKenna lyfter fram tre anledningar till varför han älskar sitt jobb. För det första är det varierande.

– Man får arbeta på alla typer av flygplan, stora som små och även på helikoptrar.

För det andra kan man ta chansen att arbeta på olika ställen i världen.

– Jag har jobbat så långt borta som i Colombia och över hela Europa. Behovet finns och jobbet och materialen är desamma överallt.

Den tredje anledningen till att Michael McKenna älskar sitt jobb handlar om de goda karriärmöjligheterna.

– Det finns många olika vägar att gå inom flygbranschen och det går definitivt att göra karriär utan att lägga tid och pengar på en lång universitetsutbildning.

Michael McKenna är i dag produktionschef men karriären startade 1994 på irländska Shannon Aerospace, som är en del i Lufthansa Group, ett nätverk av verkstäder med tillhörande utbildningar.

– Det var egentligen lite slumpartat att jag kom in i det här yrket. Jag bodde på Irland och hade väl ingen särskild målbild men så började jag på Lufthansa och det har jag aldrig ångrat, säger Michael McKenna.

Eftertraktade på arbetsmarknaden

Inom flygbranschen råder det brist på både flygtekniker och flygmekaniker. Men allra mest eftertraktade är just flygplåtslagare. I en undersökning som TYA har gjort (Trendindikatorn Flyg 2022) framgår det att 75 procent av de tillfrågade företagen upplever en brist på flygplåtslagare. Ett problem är att det inte finns någon regelrätt utbildning i Sverige. Men en bra grund är att gå Flygteknikprogrammet på gymnasiet. Har man det rätta handlaget så kan man efter det bli upplärd på ett företag som ST Engineering. Enligt HR-chefen Kristina Bao är det också ett stort plus om man gillar att mecka och kanske redan jobbar med komposit, plåt, målning och lackering.

– Då skulle man kunna lära sig att bli plåtslagare. Vuxna som har någon form av mekanisk erfarenhet har en jättemöjlighet att utbildas. De kan träna upp en hantverksskicklighet och göra en stor insats för flygsäkerheten i världen.

Bli flygplåtslagare

Plåtslagare är en inriktning som inte kräver någon specifik utbildning, även om det är en stor fördel att vara flyg- eller helikoptermekaniker i grunden. Det finns flera sätt att komma in i yrket. Den vanligaste är att en flygmekaniker eller flygtekniker visar gott handlag med plåtarbeten och lär sig hantverket på arbetsplatsen. Man kan också söka sig till detta jobb om man har erfarenhet från närliggande yrken, som plåtslagare, finsnickare eller verkstadsmekaniker. Det är viktigt att man är noggrann, fingerfärdig och kan läsa ritningar. Arbete med kompositmaterial förekommer också alltmer.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • nitning och borrning
  • reparationer av plåtskador
  • nytillverkning efter ritning
  • bockning av plåt, svetsning och lödning

Det finns ingen specifik flygplåtslagarutbildning i Sverige i dag. Flygteknikutbildningen på gymnasiet går igenom grunderna i plåtslageri, men hantverket lär man sig när man kommer ut i arbetslivet.

Aircraft Instrument Panel

Bli El- och avioniktekniker

Att arbeta med el och avionik i flygbranschen innebär allt från enklare reparationer och installationer till mer komplicerade uppgifter. Arbetet sker ofta i trånga utrymmen som hjulbrunnar och maskinutrymmen. Det är viktigt att man kan jobba både självständigt och i samarbete med andra, att man är noggrann och förstår vikten av kvalitet och säkerhet.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • Felsökning
  • Underhåll av kablage
  • Installation av elsystem
  • Arbete med flyginstrument

Man lär sig grunderna om el och avionik på flygteknikutbildningen på gymnasiet. Vill man bli certifierad tekniker ska man gå Yrkeshögskolans program till El- och avioniktekniker.

Flygplan på flygplats

Bli flygplatstekniker

Att arbeta som flygplatstekniker innebär ett ansvar för att allt fungerar på flygplatsen och att passagerarna får en säker flygtur.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • kontrollera säkerhet
  • lastning och lossning av flygplan
  • vinterfälthållning av bana och plattor
  • beredskap att släcka bränder och rädda liv

För att bli flygplatstekniker väljer man en transportutbildning på gymnasiets fordon- och transportprogram. Där lär man sig också om transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds du möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och får dessutom utbildning i hjullastare och truck. Utbildningen ger en bred kompetens som gör elven anställningsbar över hela världen. Flygplatsteknikutbildningen är riksrekryterande och finns på Tegelbruksskolan i Klippan och på Timrå gymnasium.

Studieupplägg/kunskap efter examen

Studierna ger kunskap om olika arbetsområden på en flygplats och förmåga att utföra de olika arbetsuppgifterna på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Flygplatsens fordon ska kunna framföras på rätt sätt. Likaså krävs en förståelse av hur verksamheten påverkar miljön på och runt en flygplats.

Eleverna har möjlighet att utveckla kunskaper om de nationella och internationella regelverk som styr verksamheten, och förmåga att arbeta utifrån dessa. Arbetet kräver en förmåga att skapa goda relationer med kunder och medarbetare, samt förmåga att kommunicera på det sätt yrket kräver, på både svenska och engelska.

Utbildningen omfattar även transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och utbildning i hjullastare och truck.

Utbildningen finns idag på två orter – Timrå i norr och Klippan i söder. Båda skolorna har riksintag, vilket innebär att alla kan söka till programmen, oavsett var man bor i landet

Hitta gymnasieskola med flygteknikutbildning

På denna karta ser du gymnasieutbildningarna med flygteknik på schemat. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.

Kontaktperson

Åsa Backman

Projektledare

08-734 52 41

asa.backman@tya.se

Dela