Jobba i en framtidsbransch – flygbranschen!

I flygbranschen finns många yrkeskategorier. Här finns jobb för dig som är teknikintresserad och för dig som vill arbeta med service på en flygplats.

Utbilda dig till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasiet, och vidare till flyg- eller helikoptertekniker på Yrkeshögskolan. Få jobb i en högteknologisk framtidsbransch med goda möjligheter till utveckling och jobb utomlands. I flygbranschen kan du även arbeta som plåtslagare, med el och lackering eller med komponenter i en underhållsverkstad. Som flygplatstekniker är du den som ser till att allt på flygplatsen fungerar.

Det här är yrken som passar dig som:

  • har bra tålamod och tycker om att ta ansvar
  • gillar teknik och är noggrann
  • vill arbeta både självständigt och i team med andra
  • vill få möjlighet att arbeta internationellt
  • gillar flygbranschen
Elvira bytte bana och hittade lugnet i en flygteknisk verkstad

Efter föräldraledigheten bestämde sig Elvira Sandin för att byta yrke. Hon lämnade kontorslivet och satsade på att bli flygtekniker.

Nu gör hon praktik på en helikopterverkstad – och är så glad över att hon tog steget.

-Det blir bara roligare och jag märker att det här arbetssättet passar mig, säger hon.

Läs mer

Inspektion av säkerhetsbälten och landställ, funktionstest av nödsändare och reparation av mindre sprickor. Det är en vanlig dag på helikopterbolaget Kallax flyg, där Elvira Sandin gör sin sex veckor långa praktik.

-Teorin har också gått bra men det är nu när jag har praktik som det har blivit riktigt roligt. Det känns som ett arbetssätt som passar mig och ingen dag är den andra lik.

Framför allt gillar hon att det är tydligt vad som förväntas och att man inte ska stressa sig igenom arbetsuppgifterna.

-Det är skönt att man har en färdig lista på vad man ska göra, en manual att följa. Det finns alltid något att göra. Ibland kan det bli stressigt men man ska vara noggrann och saker måste få ta den tid det tar.

Lockades av det praktiska

Steget från att sitta framför en dator hela dagarna till att inspektera och reparera helikoptrar är ganska långt. Men för Elvira Sandin har det nya livet som blivande flygtekniker varit ett lyckat lappkast.

-Jag var frilansare inom digital produktion och det passade mig inte egentligen. Jag ville ha ett jobb där det finns fasta anställningar och där man får röra på sig.

Efter en flytt till Luleå för ett par år sedan, under föräldraledigheten, passade Elvira Sandin på att fundera över vad som skulle passa bättre och letade efter yrkesutbildningar.

-Jag hade ingen aning om att den här utbildningen fanns. Av en slump hittade jag den och lockades av att det var en praktisk utbildning. Och så är det lite coolt med flyg.

Vad hade du för relation till flygbranschen innan?

-Inget konkret men jag är uppvuxen i de jämtländska fjällen så jag har alltid varit fascinerad av räddningshelikoptrarna. Nu har jag varit på en kortare praktik i Östersund, där de gör tungt underhåll på ambulanshelikoptrar, det var häftigt.

Viktigt med säkerhet och noggrannhet

I Elvira Sandins klass på Nordiskt Flygteknikcentrum går det tre kvinnor och runt tjugo män. Den sneda könsbalansen är inget som stör henne.

-Jag har en supertrevlig klass och trivs bra. Det är väl tradition som gör att det ser ut så här men jag tror att vi successivt kommer att komma ifrån det.

Hon har själv ingen mekarbakgrund men är heller ingen nybörjare med verktyg.

-Jag har alltid snickrat mycket och renoverat och byggt, så rent hantverksmässigt har det gått bra.

En stor fördel med jobbet som flygtekniker är att man måste vara närvarande i nuet, har hon upptäckt.

-Man måste av säkerhetsskäl vara uppmärksam på det man gör, det går inte att distrahera sig med telefonen. Först tyckte jag att det var lite tråkigt men jag har märkt att jag har blivit lugnare och mer fokuserad, det minskar stressen, säger hon och fortsätter:

-Ingen blir väl flygtekniker för att känna mindfulness, men det är en fin bonus.

Hur ser du på framtiden?

-Först och främst ska jag söka jobb. Jag är inte så orolig över det, det verkar finnas ett stort behov. Jag skulle gärna jobba på en verkstad och få ut mitt cert. Just nu har jag småbarn så jag vill arbeta här hemma men det är inte omöjligt att jag testar att jobba utomlands längre fram.

Möt våra ambassadörer

Är du nyfiken på hur det är att gå på Flygteknikprogrammet? Följ Denise och hennes kompisar som hänger lika ofta i hangarer som i klassrum, gärna vill jobba utomlands, och som berättar om varför flygmekaniker och flygtekniker är framtidsyrken för dem.

“Jag har fått lära mig att bli mer noggrann – tack alla checklistor!”

Namn: Denise Fernros
Ålder: 18 år
Bor: Söderbärke i Dalarna
Gör: Går i åk 3 på Edströmska i Västerås.

Läs hela intervjun med Denise

På fritiden: Jag pendlar till skolan så jag sitter mycket på tåget. Men annars så driver jag ett eget företag och tjänar extra på allt från måleri, städning och gräsklippning. När det är säsong kör jag Gokart.

Roligast i skolan: Att lära mig nya saker. Jag gillar verkligen flygämnena aerodynamik, gasturbin och flygplanslära.

Svårast i skolan: Mängden, att det är så mycket. Man får lägga upp en plan och verkligen fokusera.

Därför valde jag Flygteknikprogrammet: För att det är en teoretisk och praktisk linje som är högskoleförberedande. Min pappa flyger små fyrsitsiga flygplan som hobby, så intresset för flyg har väl alltid funnits där. När jag nämnde det för min SYV så fick jag tipset om Edströmska i Västerås.

Mest förvånande med studierna: Jag trodde innan att eleverna och lärarna skulle vara lite speciella på något sätt, men det är avslappnat och det känns som en vanlig skola, även om utbildningen är unik. Jag tänkte att jag skulle hamna efter och inte kunna något, men det har gått bra.

Vad har du lärt dig om dig själv: Jag har fått lära mig att bli mer noggrann och det visste jag inte att jag kunde. Men nu har jag fått bra hjälpmedel, som checklistor, för att hjälpa huvudet.

Om fem år: Då jobbar jag som ingenjör, inom flyg eller något annat mekaniskt.

Om att bli TYA-ambassadör: Det var kul redan förra året, så jag kör gärna på ett år till. Vi har fått ett nytt flygplan, en SK60, till skolan så den kommer att dyka upp i mitt flöde.

“Jag kraschade med flygsimulatorn – sedan var jag fast”

Namn: Emil Hauki.
Ålder: 17 år.
Bor: Virsbo, norr om Surahammar.
Gör: Går i åk 2 på Edströmska i Västerås.

Läs hela intervjun med Emil

På fritiden: Jag flyger i flygsimulatorn, går på gym och är med kompisar.

Roligast i skolan: Att lära mig om det jag brinner för – flygplan och hur de fungerar.

Svårast i skolan: Matte och fysik.

Därför flygteknik: Det var det närmsta jag kunde komma flygplan i gymnasiet. Flygintresset kom i åttan när jag började spela datorspelet Microsoft Flight Simulator. Det var så svårt när jag spelade första gången, jag försökte starta ett flygplan men jag kraschade. Det motiverade mig att fortsätta plugga på hur det funkar. Min mamma hjälpte mig att hitta den här utbildningen och sedan kollade jag in den på gymnasiemässan.

Mest förvånande: Att vi fick börja skruva på planen så snabbt, att vi fick så mycket tillit. Jag var helt ny på att meka men lärarna var bra på att anpassa så att alla förstår.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att man kan mer än vad man tror och borde ha mer självförtroende än vad man har när man skruvar.

Om fem år: Jag hoppas att jag är pilot eller går på en pilotutbildning.

Att bli TYA-ambassadör: Jag hoppas kunna visa folk vad utbildningen handlar om och locka hit fler som är intresserade av flyg generellt men också om teknik och hur planen fungerar.

”Jag vill tipsa andra tjejer om att söka hit”

Namn: Engla Svensson.
Ålder: 17 år.
Bor: Halmstad och på skolans internat.
Gör: Går i åk 2 på Flygteknikcentrum i Ljungbyhed.

Läs hela intervjun med Engla

På fritiden: Tränar, hänger med vänner och spelar Playstation.

Roligast i skolan: Praktiken, att få meka och byta delar på flygplanen.

Svårast i skolan: Prov och examinationer. Men jag har bra studieteknik, så jag brukar klara mig.

Därför valde jag Flygteknikprogrammet: Jag hade ingen erfarenhet av att meka men jag sade till min SYV att jag alltid har varit intresserad av flygplan och varit bra på teknik. Då tipsade hon mig och jag kollade lite själv och tyckte att det verkade perfekt.

Mest förvånande med studierna: Det mesta har varit som jag trodde – jättekul. Lite oväntat att vi fått se mer av den militära sidan. Det tycker jag är jätteintressant, jag kan tänka mig att jobba inom militären.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag är händig, bra på att meka och läsa manualer.

Om fem år: Jobbar jag på något flygbolag eller inom försvaret, gärna med Hercules-plan.

Att bli TYA-ambassadör: Det känns spännande. Jag vill gärna tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet. På min skola är vi bara fyra tjejer nu i tvåan och det är helt klart en speciell dynamik med så många killar, fast de är jättesnälla.

“Det här programmet har gett mig bättre självförtroende”

Namn: Isabelle Alvarsson
Ålder: 17 år (18 i december)
Bor: Just nu hos farfar i Sollentuna eftersom jag pluggar här, annars i Västerås.
Gör: Går i åk 2 på Arlandagymnasiet.

Läs hela intervjun med Isabelle

På fritiden: Jag är mycket med familjen när jag är ledig, all annan tid är jag i skolan.

Roligast i skolan: Att vara bland alla flygplan och lära sig hur man arbetar med dem.

Svårast i skolan: Fysiken, det är mycket komplicerade uträkningar.

Därför valde jag flygteknik: Jag visste att jag vill ha ett jobb där jag kan jobba utomlands och känna mig fri. Min mamma tipsade om Flygteknikprogrammet och jag kollade in det på Gymnasiemässan, faktiskt redan i åk 8. När jag gick på öppet hus på Arlandagymnasiet så väcktes verkligen mitt intresse, det var en mäktig upplevelse. Precis när jag skulle börja gymnasiet flyttade vi till Västerås, så jag började där men bytte sedan till Arlandagymnasiet, för deras studieinriktning med lärlingsplatser passar mig.

Mest förvånande: Det är verkligen strikt. Man ska ha 90 procents närvaro och EASA-proven är läskiga. Men det har gått bra.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag klarar mer än vad jag tror. Jag har haft som mindset att jag inte kommer att lyckas med skolan, men jag har verkligen pluggat och kämpat och nu inser jag att jag kan lita till min förmåga. Det här programmet har gett mig bättre självförtroende, för det är en svår utbildning.

Om fem år: Då är jag flygmekaniker eller tekniker och jag hoppas att jag jobbar utomlands, gärna där det är varmt.

Att bli TYA-ambassadör: Många tror att flygteknik är för svårt för dem, och det kan jag fatta för jag har själv varit där, men jag vill inspirera och se till att folk ska veta att det går om man vill.

“Jag vill visa upp den här utbildningen, för den är speciell”

Namn: Kristoffer Kohr
Ålder: 18 år
Bor: Stockholm, söder om söder.
Gör: Går åk 3 på Arlandagymnasiet.

Läs hela intervjun med Kristoffer

På fritiden: Går mycket på fotboll, håller på Hammarby. Tränar på gym.

Roligast i skolan: Att vara med kompisarna. Av flygämnena gillar jag mest materialteknik och aerodynamik.

Svårast i skolan: Helt klart matten. Men jag ger inte upp och jag får bra hjälp från lärarna.

Därför valde jag flygteknik: Jag är nästan uppvuxen på en flygplats, min pappa jobbade som tekniker på Arlanda Express när jag var liten och han fick tillgång till gratis flygbiljetter via sitt jobb, så vi reste jämt. Mina föräldrar gifte sig till och med på Arlanda. Där någonstans väcktes väl mitt res- och flygintresse. Jag ville heller inte bara sitta i skolbänken hela tiden, det var jag trött på efter grundskolan.

Mest förvånande med studierna: I början tyckte jag att det var så coolt med flygplanen varje dag. Men nu är man så van. I övrigt så upptäcker jag mer om flygbranschen hela tiden, det är verkligen intressant.

Vad har du lärt dig om dig själv: Jag har ett enormt tålamod och det är bra inom flyg. Jag stressar inte så mycket.

Om fem år: Svårt att veta, jag ska mönstra och göra värnplikten först men min målsättning är att utbilda mig vidare till flygtekniker och sedan jobba utomlands.

Om att bli TYA-ambassadör: Jag vill visa upp den här utbildningen, för den är speciell. Gillar man teknik och flyg och inte bara vill sitta i skolbänken så är den perfekt.

Här finns din framtida skola!

Hitta din utbildning inom flyg- och helikopterteknik.

Sju orter med riksintag till gymnasiet och fem orter med Yrkeshögskola. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.

"Om du börjar en flygutbildning nu kommer du vara med om en revolution mot fossilfritt flyg"

Johan Willgard är utbildningsledare och ansvarig för flygteknikutbildningen vid Arlandagymnasiet, Aircraft Academy of Sweden.

Läs mer

Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin, hur ser framtiden ut för de som söker flygteknikutbildningen?

– I vanliga fall finns det alltid jobb i branschen, förra våren var det helt omöjligt men det ser lite ljusare ut nu. Och ingen av våra elever som gick ut förra året är sysslolösa. De har gått till flygteknikerutbildningar, en del läser på högskola och en del har fått jobb i andra branscher.

De flesta av de som går i trean nu ser sig själva ut i yrkeslivet först om tre år efter yrkeshögskola och då ser framtiden ljusare ut. Det är tråkigt om en oro för framtiden påverkar så att man inte går på sitt intresse i gymnasievalet. Dessutom, om du börjar en flygutbildning på gymnasiet nu så kommer du vara med om en revolution inom flyget mot fossilfritt flyg.

Vad är det viktigaste för flygutbildningarna de kommande åren?

– Att hänga med in i den framtida flygbranschen. Oavsett om det är biobränsle, vätgas eller el som framtidens flyg drivs av så måste vi ställa om. Och att visa för de som står inför valet vad de ska göra i livet att vi tror på framtiden i den här branschen. Vi kommer inte att sluta resa, vi måste bara hitta nya sätt att resa med flyg.

"Vi ser en ljus framtid inom flygbranschen"
Åsa Backman, projektledare på TYA

Åsa Backman är projektledare på TYA med ansvar för flygbranschen.

Läs mer

Hur ska man se på framtiden om man är intresserad av att bli flyg- och helikoptermekaniker eller flyg- och helikoptertekniker med tanke på coronapandemins effekter på branschen?

– Jag förstår att man kan känna en oro inför framtidsutsikterna men vår uppfattning är att man kan se med tillförsikt på framtiden inom flyg – och helikopterteknik. Det tar tid att utbilda sig till en certifierad flyg- och helikoptermekaniker eller tekniker och när man är färdig kommer branschen att ha återhämtat sig och behovet av arbetskraft återigen vara stort.

Hur ser ni på kompetensbehovet i branschen inom 5-10 år och framåt?

– Vi ser att behovet av kompetens kommer att vara stort. Om man utbildar sig idag finns det inom 5-10 år mycket goda framtidsutsikter och utvecklingsmöjligheter inom flygbranschen. Innan coronapandemin slog till väntade stora pensionsavgångar inom området flyg- och helikopterteknik. Samtidigt håller branschen på att utvecklas enormt mycket mot nya tekniker och hållbara transporter. Saknas det kompetens inom flygteknik blir det en brist för hela flygbranschens framtid. En utbildning inom flygteknik kan också ge en karriär i många andra branscher som övrig industri och inom försvaret.

Varför är flyg en framtidsbransch?

– TYA är övertygade om att flyget kommer att finnas kvar. Det kommer finnas både en vilja och ett behov av att transportera både människor och varor över hela världen. Där har flyget sin givna plats. I och med att även flyget som transportsektor är inne i en stor och spännande omställning mot ökad hållbarhet så ser vi att flyget har en ljus framtid.

Hur ser möjligheterna ut att jobba internationellt i flygbranschen?

– Just flyg- och helikopterteknik har stora förutsättningar för utlandsarbete i och med att det är ett internationellt regelverk som styr. När du väl är utbildad och har dina certifikat finns det möjlighet att jobba i hela världen.

Kontaktperson

Åsa Backman

Projektledare

08-734 52 41

asa.backman@tya.se