Jobba i en framtidsbransch – flygbranschen!

Här är jobben för dig som är teknikintresserad, vill arbeta i flygbranschen och se till att flygplan och helikoptrar kan lyfta.

Utbilda dig till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasiet, och vidare till flyg- eller helikoptertekniker på Yrkeshögskolan. Få jobb i en högteknologisk framtidsbransch med goda möjligheter till utveckling och jobb utomlands. I flygbranschen kan du även arbeta som plåtslagare, med el och lackering eller med komponenter i en underhållsverkstad. Som flygplatstekniker är du den som ser till att allt på flygplatsen fungerar.

Det här är yrken som passar dig som:

  • har bra tålamod och tycker om att ta ansvar
  • gillar teknik och är noggrann
  • vill arbeta både självständigt och i team med andra
  • vill få möjlighet att arbeta internationellt
Flygmekaniker och flygtekniker. En högteknologisk framtidsbransch.

För dig som älskar teknik och utmaningar så är den här branschen för dig. Möjligheterna är oändliga. En utbildning inom flygteknik öppnar upp mängder av karriärmöjligheter över hela världen.

Se också film om flygteknik med helikoptrar!

David Petersson som studerat till flygmekaniker på gymnasiet menar med ett flygplan.

Bli flygplansmekaniker – och helikoptermekaniker

Som flygmekaniker arbetar du på ett flygbolag eller i en fristående underhållsverkstad. Flygmekaniker arbetar i huvudsak med tillsyn, service och rutinarbeten på både flygplan och helikoptrar. Som certifierad flygmekaniker kan du även jobba utomlands.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och reparationer
  • mindre tillsyn av motor, luftintag, bromsar och däck
  • fylla på bränsle och syrgas, före och efter flygning

Du kan välja att läsa till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasieskolans flygteknikutbildning. Efter gymnasieexamen kan du börja arbeta som mekaniker.
Efter cirka 1 års praktik som mekaniker på en certifierad verkstad kan du ansöka hos Transportstyrelsen om ett certifikat som gäller i hela Europa och stora delar av övriga världen.

Aircraft Maintenance Hangar Where New Airplane is Toed by a Push

Bli flygplanstekniker – och helikoptertekniker

För att bli flygtekniker behöver du särskild gymnasiebehörighet och läsa vidare två år på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram. En flygtekniker arbetar precis som mekanikern med underhåll, tillsyn och reparationer men flygteknikern har större ansvar och utför mer avancerade uppgifter.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och tillsyn
  • reparationer av flygplan, helikoptrar och flygplansmotorer
  • nytillverkning av flygplan och flygmotorer
  • felsökningar, inspektioner och kontroller

Vill du läsa till flyg- eller helikoptertekniker så kan du välja att göra det på två sätt:

  • Du läser på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram 2 år
  • Du läser distansstudier själv och tentar av

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen cirka två års betald praktik, som genomförs som flygmekaniker. Efter det kan certifikat sökas som gäller i hela Europa och stora delar av världen.

För båda alternativ krävs praktik under tiden.

Behörighet till flygteknikerprogrammet

Grundläggande behörighet

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

  1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan. Till detta räknas bland annat Flygteknikutbildningen på gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
  2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
  3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
  4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Särskilda förkunskaper/villkor

Kurser

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

Teoretiska kurser som finns på fler program

  • Engelska 6, 100p
  • Matematik 2, 100p
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
  • Fysik 1a/A eller Naturkunskap 1a/A

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen ytterligare cirka två års praktik, som vanligen genomförs som fIygmekaniker. Oftast får man lön under ”praktiktiden”.

empty airplane

Bli flygplåtslagare

Plåtslagare är en inriktning som inte kräver någon specifik utbildning, även om det är en stor fördel att vara flyg- eller helikoptermekaniker i grunden. Det finns flera sätt att komma in i yrket. Den vanligaste är att en flygmekaniker eller flygtekniker visar gott handlag med plåtarbeten och lär sig hantverket på arbetsplatsen. Du kan också söka dig till detta jobb om du har erfarenhet från närliggande yrken, som plåtslagare, finsnickare eller verkstadsmekaniker. Det är viktigt att du är noggrann, fingerfärdig och kan läsa ritningar. Arbete med kompositmaterial förekommer också alltmer.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • nitning och borrning
  • reparationer av plåtskador
  • nytillverkning efter ritning
  • bockning av plåt, svetsning och lödning

Det finns ingen specifik flygplåtslagarutbildning i Sverige i dag. Flygteknikutbildningen på gymnasiet går igenom grunderna i plåtslageri, men hantverket lär du dig när du kommer ut i arbetslivet.

Caroline lagar Black Hawk-helikoptrar

Någonstans hemma i Mjölby har Caroline Söderqvist en guldmedalj för vinsten i Yrkes-SM 2016. I dag jobbar hon som flygplansplåtslagare på flygflottiljen i Linköping.

Det blev inte drömjobbet som stridspilot, men Caroline Söderqvist har ändå hamnat helt rätt. Som flygplansplåtslagare har hon helikopterflottiljens Black Hawk-helikoptrar i sin hand.

Caroline är inte bara flygplansplåtslagare, hon faktiskt svensk mästare i flygteknik. Under Yrkes-SM testas deltagarna i moment som reparationsarbeten, elfelssökning, daglig tillsyn och komponentbyte, och det var under tävlingarna 2016 som intresset för plåtslageri väcktes.

– När vi kom till plåtmomentet var det en äldre kollega som såg att jag hade handlaget och tänkte att ”det ska vi fånga upp”. Jag fick sedan gå bredvid en erfaren plåtslagare och lära mig yrket på arbetsplatsen.

Blev åksjuk

Caroline är i dag en fullfjädrad flygplansplåtslagare och jobbar på Försvarsmaktens Helikopterflottilj i Linköping. Hon sköter om enhetens Black Hawk-helikoptrar, helikopter 16, men även helikopter 15. I jobbet ingår saker som nitning och borrning, reparation av plåtskador, nytillverkning efter ritning och bockning av plåt, men också svetsning och lödning.

– Egentligen ville jag bli stridspilot, men när jag väl kom upp i luften insåg jag att jag blir åksjuk av att flyga ha ha. Det här är mycket bättre.

Utbildad flygtekniker

Det finns ingen specifik utbildning för att bli flygplansplåtslagare i Sverige. Caroline utbildade sig till flygmekaniker på gymnasiet och sedan vidare till flygtekniker på yrkeshögskolan.

– Det är ett ovanligt jobb och många plåtslagare har gått samma väg som jag och blivit upplärda när de väl kommit ut i arbetslivet.

Vilka egenskaper ska man ha för att passa bra som flygplansplåtslagare?

– Det är bra om man har en kreativ ådra. Ingen dag är den andra lik. Det kommer hela tiden nya problem som måste lösas. Det är viktigt att vara noggrann, kunna läsa ritningar och ha en känsla för detaljer, säger Caroline som knappt hållit i en skruvmejsel när hon började på gymnasiet.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att jag får jobba med händerna, att det är kreativt och att det känns som att det hela tiden finns nya saker att lära sig. Det är också roligt att ingå i ett arbetslag. Du jobbar aldrig själv på en helikopter. Vi är ett team och vi hjälper varandra.

Aircraft Instrument Panel

Bli El- och avioniktekniker

Att arbeta med el och avionik i flygbranschen innebär allt från enklare reparationer och installationer till mer komplicerade uppgifter. Arbetet sker ofta i trånga utrymmen som hjulbrunnar och maskinutrymmen. Det är viktigt att du kan jobba både självständigt och i samarbete med andra, att du är noggrann och förstår vikten av kvalitet och säkerhet.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • Felsökning
  • Underhåll av kablage
  • Installation av elsystem
  • Arbete med flyginstrument

Du lär dig grunderna om el och avionik på flygteknikutbildningen på gymnasiet. Vill du bli certifierad tekniker ska du gå Yrkeshögskolans program till El- och avioniktekniker.

Flygplan på flygplats

Bli flygplatstekniker

Att arbeta som flygplatstekniker innebär ett ansvar för att allt fungerar på flygplatsen och att passagerarna får en säker flygtur.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • kontrollera säkerhet
  • lastning och lossning av flygplan
  • vinterfälthållning av bana och plattor
  • beredskap att släcka bränder och rädda liv

För att bli flygplatstekniker väljer du en transportutbildning på gymnasiets fordon- och transportprogram. Där lär du dig också om transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds du möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och får dessutom utbildning i hjullastare och truck. Utbildningen ger dig en bred kompetens som gör dig anställningsbar över hela världen. Flygplatsteknikutbildningen är riksrekryterande och finns på Tegelbruksskolan i Klippan och på Timrå gymnasium.

Studieupplägg/kunskap efter examen

Studierna ger kunskap om olika arbetsområden på en flygplats och förmåga att utföra de olika arbetsuppgifterna på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Flygplatsens fordon ska kunna framföras på rätt sätt. Likaså krävs en förståelse av hur verksamheten påverkar miljön på och runt en flygplats.

Eleverna har möjlighet att utveckla kunskaper om de nationella och internationella regelverk som styr verksamheten, och förmåga att arbeta utifrån dessa. Arbetet kräver en förmåga att skapa goda relationer med kunder och medarbetare, samt förmåga att kommunicera på det sätt yrket kräver, på både svenska och engelska.

Utbildningen omfattar även transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och utbildning i hjullastare och truck.

Utbildningen finns idag på två orter – Timrå i norr och Klippan i söder. Båda skolorna har riksintag, vilket innebär att alla kan söka till programmen, oavsett var man bor i landet

Specialisering/vidareutbildning

Från och med 2019 ger Fordons- och transportprogrammet en grundläggande högskolebehörighet, som krävs för vidare studier.

Här finns din framtida skola!

Hitta din utbildning inom flyg- och helikopterteknik.

Sju orter med riksintag till gymnasiet och fem orter med Yrkeshögskola. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.

"Om du börjar en flygutbildning nu kommer du vara med om en revolution mot fossilfritt flyg"

Johan Willgard är utbildningsledare och ansvarig för flygteknikutbildningen vid Arlandagymnasiet, Aircraft Academy of Sweden.

Läs mer

Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin, hur ser framtiden ut för de som söker flygteknikutbildningen?

– I vanliga fall finns det alltid jobb i branschen, förra våren var det helt omöjligt men det ser lite ljusare ut nu. Och ingen av våra elever som gick ut förra året är sysslolösa. De har gått till flygteknikerutbildningar, en del läser på högskola och en del har fått jobb i andra branscher.

De flesta av de som går i trean nu ser sig själva ut i yrkeslivet först om tre år efter yrkeshögskola och då ser framtiden ljusare ut. Det är tråkigt om en oro för framtiden påverkar så att man inte går på sitt intresse i gymnasievalet. Dessutom, om du börjar en flygutbildning på gymnasiet nu så kommer du vara med om en revolution inom flyget mot fossilfritt flyg.

Vad är det viktigaste för flygutbildningarna de kommande åren?

– Att hänga med in i den framtida flygbranschen. Oavsett om det är biobränsle, vätgas eller el som framtidens flyg drivs av så måste vi ställa om. Och att visa för de som står inför valet vad de ska göra i livet att vi tror på framtiden i den här branschen. Vi kommer inte att sluta resa, vi måste bara hitta nya sätt att resa med flyg.

"Vi ser en ljus framtid inom flygbranschen"
Åsa Backman, projektledare på TYA

Åsa Backman är projektledare på TYA med ansvar för flygbranschen.

Läs mer

Hur ska man se på framtiden om man är intresserad av att bli flyg- och helikoptermekaniker eller flyg- och helikoptertekniker med tanke på coronapandemins effekter på branschen?

– Jag förstår att man kan känna en oro inför framtidsutsikterna men vår uppfattning är att man kan se med tillförsikt på framtiden inom flyg – och helikopterteknik. Det tar tid att utbilda sig till en certifierad flyg- och helikoptermekaniker eller tekniker och när man är färdig kommer branschen att ha återhämtat sig och behovet av arbetskraft återigen vara stort.

Hur ser ni på kompetensbehovet i branschen inom 5-10 år och framåt?

– Vi ser att behovet av kompetens kommer att vara stort. Om man utbildar sig idag finns det inom 5-10 år mycket goda framtidsutsikter och utvecklingsmöjligheter inom flygbranschen. Innan coronapandemin slog till väntade stora pensionsavgångar inom området flyg- och helikopterteknik. Samtidigt håller branschen på att utvecklas enormt mycket mot nya tekniker och hållbara transporter. Saknas det kompetens inom flygteknik blir det en brist för hela flygbranschens framtid. En utbildning inom flygteknik kan också ge en karriär i många andra branscher som övrig industri och inom försvaret.

Varför är flyg en framtidsbransch?

– TYA är övertygade om att flyget kommer att finnas kvar. Det kommer finnas både en vilja och ett behov av att transportera både människor och varor över hela världen. Där har flyget sin givna plats. I och med att även flyget som transportsektor är inne i en stor och spännande omställning mot ökad hållbarhet så ser vi att flyget har en ljus framtid.

Hur ser möjligheterna ut att jobba internationellt i flygbranschen?

– Just flyg- och helikopterteknik har stora förutsättningar för utlandsarbete i och med att det är ett internationellt regelverk som styr. När du väl är utbildad och har dina certifikat finns det möjlighet att jobba i hela världen.

Kontaktperson

Åsa Backman

Projektledare

08-734 52 41

asa.backman@tya.se