Bli transportlärare

Transportlärare Robin

Är du lastbilschaufför men nyfiken på att jobba som transportlärare på gymnasiet? Så här gör du.

Idag råder det brist på transportlärare på gymnasiet och kommunala vuxenutbildningar. För att utbilda framtidens förare krävs duktiga elever som har erfarenhet från lastbilsföraryrket.

Det här yrket passar dig som:

  • Har några års erfarenhet från branschen.
  • Har C- och/eller CE-körkort.
  • Vill lära ut ditt yrke till nästa generation.
  • Gillar att få andra att växa.

Lastbilschauffören Erika fick testa på jobbet som transportlärare

För att utbilda framtidens lastbilschaufförer krävs duktiga lärare. Två lyckliga lastbilschaufförer kammade hem TYAs tävling och fick göra praktik som transportlärare. Se hur det gick för lastbilschauffören Erika Boman som vann en praktikplats.

Så gör du för att bli transportlärare

För att söka jobb som transportlärare behöver du:

  • Några års erfarenhet från branschen.
  • C- och/eller CE-körkort.
  • I vissa fall truckkort.
  • Det är bra om du varit handledare eller jobbat med utbildning i någon form.
  • Eventuellt kan det finnas andra krav som skolan i så fall skriver i sin jobbannons.

Yrket passar dig som vill lära ut ditt yrke till nästa generation och gillar att få andra att växa. Som lärare har du förmånen att följa elever över tid och stötta dem i sin utveckling.

Många börjar jobba som transportlärare på gymnasiet eller på en kommunal vuxenutbildning innan de påbörjar sina studier till att bli behöriga yrkeslärare. Huvudregeln är att alla som undervisar i skolan ska vara legitimerade och behöriga i det ämne de undervisar i. Det betyder att det i första hand ska vara en legitimerad lärare som undervisar i ämnena. Det gäller även yrkeslärare. Men om det inte finns någon legitimerad lärare att tillgå får en yrkeslärare som inte har en legitimation undervisa i ämnet. Den olegitimerade läraren måste då vara lämplig att undervisa och ha tillräcklig kompetens för att undervisa i ämnet.

Tips! Kontakta ett gymnasium eller en vuxenutbildning nära dig och fråga vilka behov de har och be att få prata med en transportlärare för att höra hur jobbet fungerar. Om du vill testa att arbeta som lärare kanske det finns ett vikariat som du kan börja att prova och kombinera med ditt arbete i transportbranschen.

Studera på yrkeslärarutbildningen:

Genom att studera på yrkeslärarutbildningen får du pedagogiska verktyg för att utföra ditt arbete som lärare på allra bästa vis. Många läser utbildningen på halvfart samtidigt som de jobbar, antingen som lärare eller som lastbilschaufför.

Så fungerar yrkeslärarutbildningen:

  • Yrkeslärarutbildningen finns vid tio universitet och högskolor i Sverige (se listan längre ner). De flesta utbildningar startar på hösten.
  • Det går att läsa utbildningen på heltid under ett och halvt år eller på halvfart under tre år. Halvfart kan vara ett bra alternativ om du vill fortsätta arbeta vid sidan av dina studier.
  • När du söker till högskolan görs en validering för att bedöma om du har rätt yrkeskunskaper. Det är den högskola du söker till i första hand som ansvarar för din validering. Skolan ger dig vägledning under processen.
  • Under yrkeslärarutbildningen läser du främst kurser i pedagogik. I utbildningen ingår också praktik ute på en skola. Det kallas att du gör verksamhetsförlagd utbildning.

Tips! Kontakta en skola som erbjuder yrkesutbildning och prata med yrkesvägledaren för att få mer information om hur utbildningen fungerar.

Karriärkarta:

Karriärkarta yrkeslärare

William från Ljungby fick praktisera som lärare

Det råder brist på transportlärare på gymnasiet och kommunala vuxenutbildningar. Därför anordnade TYA en tävling där två lastbilschaufförer får chansen att testa på läraryrket under ett par dagar. William Balczar var en av vinnarna.

Louise transportlärare

Jag känner mig stolt när jag ser hur ungdomarna utvecklas

Om man har det perfekta jobbet, ska man inte bara luta sig tillbaka och vara nöjd då? För lastbilschaufförerna Louise och Magnus är svaret ett rungande nej. Mitt i livet blev nyfikenheten på läraryrket för stor – vilket båda är väldigt glada över idag.

Behovet av kompetenta engagerade yrkeslärare är stort. Men att ta klivet från att vara yrkesverksam i transportbranschen till skolans värld – hur är det egentligen?

 

Läs hela intervjun med Louise och Magnus

En som vet är Louise Sjöblom, som sedan augusti 2020 arbetar på Bergstrands gymnasium i Uppsala.

– Det är förstås en utmaning att koppla ihop sitt yrkeskunnande med skolvärlden. Men man måste inte ha koll på allt direkt, jag visste ingenting om till exempel Skolverket i början men jag lärde mig med tiden. Framför allt ska man inte vara rädd för att prata med ungdomar. Deras liv är så otroligt händelserikt idag och som lärare så utvecklar man en relation, har koll på dem, ser dem och lyssnar.

Ett fantastiskt möte som förändrade allt

Louise Sjöblom har själv gått på Transportprogrammet och startade sitt yrkesliv som lastbilschaufför och hamn- och stuveriarbetare i Kapellskärs hamn.

Där blev hon ansvarig för APL-eleverna och hon märkte snart att det blev lite extra kul på jobbet när hon lyckades förmedla sin kunskap till dem.

Engagemanget ledde så småningom till en plats i programrådet för gymnasieskolan, som representant för företagarna, i TYAs regi. Och där blev hon uppmanad att “praoa” på en transportskola.

– Det var ju bara två dagar på Vreta utbildningscentrum men jag kände direkt att jag var hemma i den miljön. Det mötet var fantastiskt.

Louise Sjöblom bestämde sig för att utbilda sig till yrkeslärare och lyckades kombinera sitt nya heltidsjobb på skolan med att plugga på Stockholms universitet på 50 procent.

En kovändning vid 50

Det finns olika vägar in i jobbet som yrkeslärare. För Magnus Wallon började det nya livet som lärare med ett vikariat på åtta veckor.

– Jag har jobbat med ungdomar genom idrotten, så det var inget nytt. Jag har också varit APL-handledare innan. Men jag hade aldrig tänkt tanken att bli lärare. Det var en kovändning för mig som nästan är 50 år.

Innan dess körde han kranbil på åkeri.

– Det var faktiskt ett magiskt jobb men så träffade jag min gamla lärare som sa att han skulle gå i pension och att han tyckte att jag skulle axla hans roll. Ju mer jag tänkte på det, desto mer kände jag: ”Varför inte?”

Nu har Magnus Wallon börjat studera för att bli behörig lärare. Han är anställd på heltid men arbetsgivaren har gått med på att han viker en dag i veckan till studier, som ligger på halvfart och distans.

– Som yrkeslärare på gymnasieskola har man ju förmånen att få jobba med ungdomar som valt detta själva, för att de tror på yrket. Det är lite skillnad från att vara högstadielärare tror jag.

Utvecklande för social förmåga

Louise Sjöblom har precis fått sin lärarlegitimation och trivs bra i sin nya yrkesidentitet. Att få ta del av elevernas aha-upplevelser i förarhytten när något hon har lärt ut fungerar för dem i praktiken är en av läraryrkets stora belöningar, menar hon.

Vad har du själv lärt dig i den här processen?

– Jag har lärt mig om att ta ansvar på en helt annan nivå än tidigare. Man utvecklar den sociala förmågan i blandade åldersgrupper, och lär sig att se på saker ur olika synvinklar. Det är bra att rannsaka sig själv också, man tänker ju efter mer än vad man gör till vardags ensam i sin lastbil.

Magnus Wallon fyller i:

– Man får veta otroligt mycket av eleverna eftersom man tillbringar mycket tid med dem när vi kör. Man bygger förtroende. Det gäller att hitta balans och lyssna på varandra. Jag känner mig stolt när jag ser hur ungdomarna utvecklas.

Lena Törnstrand, projektledare på TYA

Fler yrkeslärare behövs för att säkra framtiden

Det krävs fler yrkeslärare för att utbilda de 50 000 lastbilschaufförer som branschen behöver de kommande tio åren.

– Den praktiska kunskap och erfarenhet som finns ute i branschen är av stor vikt att föra vidare till kommande generationer, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

Läs hela intervjun med Lena Törnstrand

Branschen skriker efter fler lastbilschaufförer samtidigt som det råder brist på yrkeslärare på skolorna runt om i landet. Lärare behöver i sin tur rekryteras från branschen.

– Det kan kännas märkligt att vi behöver rekrytera folk från branschen för att bli lärare när det är brist på chaufförer. Men faktum är att vi behöver ha lärare med erfarenhet från yrket för att utbilda nya kompetenta chaufförer. En transportlärare kan generera flera lastbilsförare på arbetsmarknaden per år, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

Om man tittar på det dagsaktuella behovet på gymnasieskolans Transportprogram  handlar det, enligt TYAs skolledarenkät, om ett rekryteringsbehov av 111 lärare de kommande tre åren.

– Då täcks endast pensionsavgångar och den naturliga omsättningen av personal. För att få till en verklig ökning av lastbilschaufförer, de cirka 50 000 som det finns behov av de kommande tio åren, behövs många fler, säger Lena Törnstrand.

Stanna i branschen

Att föra yrkeskunskapen vidare är helt enkelt avgörande för branschen och för den som känner sig nyfiken på att hjälpa till och dela med sig av sin erfarenhet finns det flera möjligheter i skolans värld.

– De flesta som är nyfikna på att bli yrkeslärare brukar prova yrket via ett vikariat för att sedan utbilda sig till yrkeslärare, enligt Lena Törnstrand.

Huvudregeln är att en lärare ska vara utbildad och behörig men för yrkeslärare finns det undantag. Det viktiga är att yrkesläraren har tillräcklig kompetens i ämnet samt intresse och förmåga att föra kunskapen vidare.

– För den som provat och inser att detta är ett yrke för dem finns det så klart fördelar med att utbilda sig vidare och bli behörig, säger Lena Törnstrand.

Det finns bara möjligheter

Yrkeslärarutbildningen finns vid flera av Sveriges högskolor och universitet. Det går att läsa på heltid under 1,5 år eller på halvfart under tre år. Den som går utbildningen på halvfart kan kombinera den med sitt nuvarande arbete eller på en skola.

Den vanligaste vägen för den som blir lärare inom transportbranschen är att gå från en anställning, på exempelvis ett åkeri, till en anställning på en skola och sedan plugga in behörigheten på deltid.

– Vissa kombinerar också sitt lärarjobb med att jobba lite extra på åkeri, inte minst för att hålla sig ajour med vad som händer i branschen, säger Lena Törnstrand.

Att fundera över en framtid som yrkeslärare ligger möjligen närmre till hands för den som är ung och själv minns hur det var att plugga, men det kan vara intressant även för andra som varit länge i branschen.

– Jag vill verkligen uppmuntra även de som är lite äldre och erfarna, som kanske aldrig tänkt tanken på att bli lärare, att fundera över om inte detta skulle kunna vara en intressant karriärutveckling, säger Lena Törnstrand och lägger till:

– Deras kunnande är så värdefullt. Och det går ju alltid att gå tillbaka till sitt vanliga jobb om man skulle ångra sig. Så man riskerar ju ingenting, det finns bara möjligheter.

Dela