Flyg

För att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta och fungera optimalt behövs många olika yrkeskategorier. Flygplan och helikoptrar behöver teknisk service och på flygplatser behövs underhåll av allt från snöskottning till bagagehantering.

Andra har som uppgift att sköta vatten- och avloppshantering samt tankning eller att avisa flyg. Ytterligare andra arbetar med catering, förser flygplanen med mat, dryck och tax free-varor. I fristående underhållsverkstäder sker reparationer och underhåll på flygplan och helikoptrar samt flygdelar.
TYA arbetar med att attrahera till branschen som behöver rekrytera. Här följer några filmer som TYA använder för att få fler intresserade av branschen.

 

Så jobbar Patria för att bli en självklar arbetsgivare efter APL
APL-kampanj_flyg

I en bransch där det råder brist på medarbetare är varje motiverad APL-elev värdefull. På Patria Helicopters har man utvecklat ett viktigt samarbete med Arlandagymnasiet.
– Vi vill få kontakt med duktiga elever så tidigt som möjligt, det kan bli en riktig win-win, säger vd Anders Hållbro.

 

När elever får möjlighet till praktik kan de snabbare få sin certifiering och börja jobba. Men att få till en kvalitativ APL är inte alltid så enkelt i flygbranschen. Ett dilemma är att APL-eleverna ofta måste vara under uppsikt.
– Vi måste ha ledsagare till dem hela tiden eftersom de inte får röra sig fritt i lokalerna då vi är en säkerhetsklassad organisation. Det kräver att vi har mycket resurser till förfogande och det kan förstås bli ett dilemma om vi får in mycket jobb, säger Anders Hållbro, vd på Patria Helicopters.

Läs mer

Nödvändigt med engagerad personal

På Patria Helicopters har man ett väl utvecklat samarbete med Arlandagymnasiet, som ligger i närheten och utbildar flygmekaniker. Trots att det finns utmaningar tar man emot APL-elever och ser till att praktiken blir så kvalitativ som möjligt för dem.
En period tog Patria emot en hel klass på 20-25 elever under åtta veckor under årskurs två.
– Skolan kallar det för styrd praktik. Då hade de bestämda uppgifter varav det också blev examinationer på minst en, berättar Jonas Lennmark, Maintenance Manager på Patria.
Upplägget funkade generellt bra, menar han, men det byggde mycket på att man hade engagerad personal som hade möjlighet att ta sig an eleverna.
– Fördelen var att vi redan i årskurs två kunde se vilka elever som var motiverade och som skulle kunna passa in hos oss.

APL-kampanj_flyg2

Möjlighet att få ut certifikaten

Efterhand har samarbetet med Arlandagymnasiet utvecklats och nu tar Patria emot två elever från årskurs tre, som är intresserade av just helikopter och är med under hela läsåret. De eleverna får därmed möjligheten att få ut sina certifikat, enligt EASAs regler.
– Vi tar också samtidigt emot en till två APL-elever från yrkeshögskolorna i Luleå och Linköping. Och det är vad vi just nu klarar av för att det ska bli så bra som möjligt för dem, säger Jonas Lennmark.
Han påpekar också att Patria har stora fördelar för APL-praktikanter eftersom det finns flera typer av verkstäder på företaget.
– Vi har till exempel komposit och el, vilket ger bra möjligheter att träna på komponentnivå. Ser man på branschen i stort så finns det inte så många företag kvar i Sverige som gör den här typen av basunderhåll och då kan det bli svårt att hitta vettiga uppgifter för en praktikant.

”Finns risk att APL-eleverna försvinner”

Arlandagymnasiets elever har ytterligare en fin fördel tack vare samarbetet med Patria.
– Skolan bedriver också teorilektioner hos oss. Det är jättebra, då kan eleverna se hur det funkar ute i verksamheten på riktigt och vi får chansen att träffa dem. Jag ser ofta till att komma in till dem för att visa att det finns ett stort intresse från vår sida att de är här hos oss, säger Anders Hållbro och lägger till:
– Jag tror att det blir mer och mer viktigt att man hittar eleverna på ett tidigt stadium, så att vi kan forma dem som vi vill och att vi blir en naturlig arbetsgivare efter studierna. Som företag behöver man ta sig an APL elever, annars finns det risk att de försvinner till andra branscher.

Det behövs fler flygplåtslagare

Branschen saknar plåtslagare. TYA arbetar med en kampanj för att få fler intresserade av denna del inom mekanik och teknik. Se TYAs filmer om plåtslagaryrket.

Helikopterteknik

Drömmer du om ett spännande jobb med möjlighet att göra internationell karriär? Då kan jobbet som helikoptermekaniker, helikoptertekniker eller helikopteringenjör vara något för dig.

Branschråd flyg

För att ta tillvara och skapa underlag för beslut om TYA anslutna företags behov av insatser inom utbildnings-och arbetsmiljöområdet finns inom TYA branschråd. Branschrådens möten genomförs i form av regelbundna träffar med representanter från TYA anslutna företag samt parterna. TYA inbjuder till möten och Transportföretagen och Transportarbetareförbundet utser representanter till rådet.

TYAs branschråd Flyg 2023 genomfördes den 22 maj. TYA informerade om genomförda och pågående aktiviteter såsom forskningsprojektet TARA och e-ergonomi för flyglastare. Vidare informerades om de arbetsmiljökurser TYA erbjuder och de filmer TYA tagit fram för att i kampanjer attrahera till yrket flygmekaniker och flygtekniker. Nya projektförslag för 2023 diskuterades.

Nästa branschråd kommer att genomföras under våren 2024.

Kontaktperson

Åsa Backman

Projektledare

08-734 52 41

asa.backman@tya.se

Dela