
Hej förälder! Gillar ditt barn teknik och fordon? Då är det läge att ta reda på mer om Transportprogrammet.
Visste du att:
-
89 % av eleverna gillar sin utbildning.
-
83 % vill stanna i yrket.
-
85 % får jobb direkt efter studenten.
Hej förälder!

Klassrummet kan vara 24 meter långt och väga 64 ton. Går du på Transportprogrammet är det nämligen stora maskiner och fordon du får träna på.
– Det häftiga är att du kan vara 1,60 lång och väga 59 kilo och göra det strålande bra, säger läraren Robin Nielsen.
Att börja på Transportprogrammet innebär “en liten chock” för de allra flesta. Det säger Robin Nielsen, som själv har en bakgrund som lastbilschaufför men som numera undervisar på Uppsala yrkesgymnasium på Jälla gård, strax utanför Uppsala.
– Vi har betygsintag och de allra flesta som söker sig hit är målmedvetna. Det är väldigt tacksamt för oss lärare. Men jag tror att alla som börjar får en liten chock. Fast det är en positiv chock, säger han.
Eget intresse och driv
Det handlar om att utbildningen består av så mycket mer än att “bara” köra lastbil. -Vi lär ut ett yrke, och att förstå vad en yrkesidentitet är och innebär i praktiken går inte över en natt.
Robin Nielsens målsättning är att få alla elever att nå en hög mognadsgrad, ett trafiksäkert beteende samt att visa upp ett intresse för alla delar av utbildningen, inte bara det som har med körkort att göra.
– Det är en vanlig fördom om Transportprogrammet. Att man kommer hit och “får körkort”. Så funkar det inte, ingen levererar ett kort till dig, du måste jobba för det. Det handlar i grunden om eget intresse och driv menar Robin Nielsen.
– Man ska också känna en stolthet över sin yrkesidentitet och att man jobbar i den här branschen. Det är bredare än att man sitter bakom ratten på en bil.
Oändlig bransch med massor av jobb
Robin Nielsens röst får en liten extra skärpa när han pratar om körkorten men hela han spricker upp i ett leende när han berättar om hur kul han och eleverna har på utbildningen.
– Jag kan bara säga: funderar ni på det så sök Transportprogrammet. Branschen är oändlig och jobb finns det hur mycket som helst. Det är också viktigt att poängtera att du kan lära dig allt på plats, du behöver inte ha någon speciell erfarenhet eller komma från en familj som har ett åkeri.
Han påpekar också att man kan vara kort, lång, tjej, kille, från olika bakgrunder. Det viktigaste är att man är intresserad av fordon och nyfiken på branschen.
– Ibland säger elever: “jag vet inte om jag vill köra lastbil åtta timmar om dagen”. Då brukar jag svara: “men gör inte det då”. Börja med kranbil eller timmer. Då står du ute och jobbar, fysiskt med händerna. Man kan också bli arbetsledare eller samordnare. Det finns något för alla.
Alla ska lyckas – hela vägen
En viktig del av utbildningen är teoretisk. Det är inte alla beredda på berättar Robin Nielsen.
– Är man 17 år så kanske man inte tycker att det är så kul att diskutera “branschens ekonomiska förutsättningar”. Många tycker att det är svårt och det är vårt jobb att se till att de lyckas hela vägen. Vi försöker göra det så roligt och intressant som möjligt.
Efter ett tag brukar det bli tydligt för eleverna vad utbildningen handlar om. Och när de väl har tagit studenten och kommit ut i arbetslivet – vilket för övrigt 100 procent av transporteleverna på Uppsala yrkesgymnasium gör – då trillar polletten ned ordentligt.
– Det vet vi för vi håller kontakt med dem och vet var de jobbar. Ibland kommer gamla elever förbi och passar på att käka lunch när de är ute och kör. Då kan de säga: “jag fattade inte precis allt när jag pluggade men nu, ute i verkligheten, då förstår jag”. Det tycker jag är ett fint betyg, säger Robin Nielsen.

Behovet av lastbilschaufförer är stort, nu och på sikt. Men hur kommer yrket att se ut i framtiden? Och hur ska man tänka när man som ung person söker sig till transportbranschen?
Under de 14 år som Nicklas Jansson har drivit sitt åkeri i Linköping har branschen genomgått stora förändringar.
– Den digitala orderhanteringen är ett exempel. När jag började skrev vi ordrar för hand. Idag krävs det att man kan sätta sig in i olika IT-system. Jag tror att den utvecklingen bara kommer att fortsätta och det kommer att ställa nya krav på förarna.
När han själv letar efter kollegor att anställa står social förmåga högt i kurs.
-Vi är ett serviceyrke i allra högsta grad och det är viktigt att förstå. Man måste samarbeta med kollegorna och kunna kommunicera med kunderna.
Bra chaufförer kommer alltid att behövas
Behovet av lastbilschaufförer är mycket stort idag. På tio års sikt kommer det att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer. Men sedan då?
Nicklas Jansson har börjat intressera sig för hur behovet kommer att utvecklas i framtiden och hur användningen av autonoma transporter (självkörande bilar) kommer att se ut.
-Vi är oerhört långt ifrån det som man kallar för autonoma transporter. Och även i en framtid där vi har autonom trafik så kommer det bara att finnas på vissa sträckor, inte i hela kedjan.
Ett exempel är skogstransporter.
-Jag har mycket svårt att se hur det skulle ske autonomt, det behövs individuella bedömningar med skogsmaskiner.
Framtiden ser spännande ut
Behovet av yrkeschaufförer kommer inte att försvinna, snarare kommer branschen att breddas och bli mer flexibel och varierande, tror Nicklas Jansson.
-Det kommer att behövas nya roller, en chaufför kanske leder en karavan med fem bilar. Eller så sitter du och har ansvaret framför en dator. Du kommer att göra så många olika saker i den här branschen framöver, det är väldigt spännande, säger han.
Behovet av transporter kommer heller inte att försvinna. Inte ens under eventuella lågkonjunkturer, spår Nicklas Jansson.
-Under pandemin vande sig folk vid att klicka hem varor, det är ett sätt att jaga billiga lösningar. Och paketen som står där utanför dörren eller finns på något utlämningsställe, de ska ju levereras. Den här typen av konsumtion kommer inte att förändras, så sammantaget är transportbranschen verkligen en framtidsbransch.
Nicklas tre tips för att lyckas i transportbranschen
- Ta ansvaret som behövs. “En reflektion som jag gjort som arbetsgivare är att många unga inte förstår vilket ansvar det innebär att vara yrkesförare. Man ska ta ansvar gentemot kunden och dessutom vara ett föredöme på vägen och ha koll på sitt fordon.”
- Visa engagemang på praktiken. “Ingen kan allt från början och som arbetsgivare vet jag förstås det. Men om du själv är driven och verkligen vill det här och har hög prio på att öva och lära dig, då märks det och det betyder enormt mycket.”
- Ödmjukhet kan ta dig långt. “Var öppen och ta in nya tankar, tips och råd från omgivningen. Var inte för stolt utan våga visa när du inte förstår. Det är då du kommer att lyckas, för då får du hjälp och chansen att pröva nya saker.”

Har man tagit studenten från Transportprogrammet ligger man bra till för att få jobb. Behovet av lastbilschaufförer är stort redan idag. På tio års sikt behövs 50 000 förare i Sverige.
– Redan på måndag morgon efter studenten började jag jobba, säger 20-åriga Victoria Johansson.
Jobb direkt efter studenten
Victoria Johansson tog studenten från Transportprogrammet 2021. Hon jobbar idag med att köra spannmål och har inte varit arbetslös en enda dag.
Hennes tips för att lyckas i början av sin karriär handlar om att vara öppen, driven och visa att man är villig att lära. Under utbildningen är det bra att verkligen testa sig fram – inte minst under praktiken.
– Man ska passa på medan man är ung. Lita på din magkänsla, känns något inte bra ska man inte vara rädd att testa något annat. Och våga tänk själv, oavsett vad bästa kompisen vill göra, säger Victoria.
Victorias tips på jobb du kan söka efter studenten
Här är hennes tips på jobb som du kan söka efter studenten:
1. Skogstransportförare. Transporterar virke från skogen. Utöver att köra timmerbil med släp och hantera kran vid lastning är det viktigt att vara något av en problemlösare. För att köra timmerbil krävs ett särskilt kort för timmerkran. Det har man möjlighet att ta under sin gymnasietid.
2. Distributionsförare. För dig som gillar service-aspekten av jobbet. Man kör ut varor från en central till enskilda mottagare, som butiker eller kontor. Ofta många stopp varje dag och mycket kundkontakt. Ska du köra distribution behöver du ta truckkort under skoltiden.
3. Kranbilsförare. Under gymnasiet har man möjlighet att ta krankort i två olika klasser, upp till 18 t/m (tonmeter) eller över 18 t/m. Kranen kan vara utrustad med krok, skopa, pallaxel eller personkorg. Transporterna kan handla om allt från tuber, tankar, brädgårdsleveranser till att flytta ett piano eller en båt.
4. Tank- och bulkbil. Transporter av farligt gods, som bensin eller olika kemikalier, kräver en särskild kurs som man kan ta under skoltiden. Det vilar ett stort ansvar på föraren på att bedöma miljörisker under lastning och lossning.
5. Transportledare. Har man jobbat ett tag som yrkesförare och känner att man kanske vill testa något annat finns stora möjligheter. Transportledare, som planerar körningar, kommunicerar med kunden och håller kontakten med chaufförerna, är ett alternativ. Efter fem år kan man bli instruktör på skola och du har också alla möjligheter att bli lastbilsmekaniker.