Lastsäkring – därför måste fler få rätt kunskap

Kursledare Bob Zether delar med sig av sina bästa tips.

Att lasta och säkra gods korrekt är avgörande för både säkerhet och kvalitet. En felaktigt säkrad last kan orsaka allvarliga skador, både på människor och material.
– Det viktigaste är att ingen ska skadas – varken under transporten eller vid lossning, säger Bob Zether, kursledare på TYA:s lastsäkringsutbildningar. 

Statistik från Kustbevakningen visar tydligt att lastsäkringsbrister förekommer i stor utsträckning: 

  • 11 procent av alla kontrollerade lastbärare hade brister i lastsäkringen.
  • 23 procent av enheterna med farligt gods hade brister. 

Dessa transporter sker både på väg och till sjöss – och riskerna följer med hela vägen till slutkund. Samtidigt saknas officiell statistik från polis och försäkringsbolag över hur många olyckor som faktiskt beror på bristande lastsäkring.
– Det är svårt att reda ut om en skada beror på just lastsäkringen men vi vet att många olyckor sker på grund av att godset har rört på sig, säger Bob Zether.

Kunskap och utbildning är nyckeln 

För att minska olyckor och öka säkerheten behövs mer utbildning, menar Bob Zether. TYA:s kurser lyfts fram som ett effektivt sätt att öka både kunskap och riskmedvetenhet.
– Ingen gör fel av illvilja. Man jobbar utifrån sina förutsättningar. Men vi ser tydligt under våra kurser att det finns kunskapsluckor – deltagarna får riktiga aha-upplevelser.

TYA erbjuder i samarbete med utbildnings- och konsultföretaget MariTerm tre huvudsakliga kurser: Lastsäkring grundkurs, Lastsäkring styckegods och Lastning och lastsäkring i container. Utöver dessa som genomförs vid många tillfällen varje år så erbjuds också Lastsäkring för utbildare för gymnasielärare och YKB-utbildare samt Lastsäkring för hamn- och stuveriarbetare som företagsförlagd kurs.

Efter pandemin genomförs många kurser på distans – med gott resultat. Praktiska moment har filmats så att deltagarna kan ta till sig innehållet även digitalt. 

 Praktik, teori och konkreta verktyg 

I grundkursen blandas teori med praktik. Deltagarna får:

  • Lära sig vad som kan hända med gods under transport 
  • Förstå hur risker kan förebyggas 
  • Träna på att använda TYAs lathund som stöd i praktiken

– Vi visar bilder på incidenter, genomför gruppövningar och går igenom föreskrifter, standarder och koder. Kurserna avslutas med ett kunskapsprov – som egentligen är en gemensam repetition.

Polisen deltar ofta på kurserna, vilket brukar uppskattas av övriga deltagare. En blandad grupp med olika erfarenheter ger bra diskussioner och ökad förståelse för regelverken.
 

Bob Zether: Tre viktiga lastsäkringsråd till chaufförer och åkerier 

  1. Förstäng godset: Placera det – om möjligt – mot framstam, sidoväggar, bakdörrar eller annat gods. 
  2. Öka friktionen: Om kontaktytorna är hala – använd gummimellanlägg för att öka friktionen.
  3. Kontrollera utrustningen: Kassera skadade band – de håller inte bara för att de en gång har gjort det.– Och glöm inte TYAs lathund! Den är guld värd när man ska räkna ut hur man surrar korrekt. 

Dela