Trots viss stabilisering sedan 2022 är bristen på flygteknisk personal fortfarande mycket stor. Det visar TYA:s nya rapport Trendindikator Flyg 2025–2028, där 29 flygaktörer, bland annat SAS, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg, har deltagit.
Framför allt saknas flygplåtslagare och tekniker med elkompetens. Hela 84 procent av företagen uppger att det råder underskott på tekniker med plåt- och strukturkompetens, och 71 procent saknar el- och avioniktekniker.
– Det här är otroligt viktiga yrken. Om bristen fortsätter kan det få allvarliga konsekvenser för hela branschen, säger Åsa Backman, projektledare på TYA.
Pandemin bidrog till att många lämnade flygbranschen, och utbildningsvägen är lång. För att få fullständiga certifikat krävs både skolutbildning och flera års praktik.
– Det är bara certifierade tekniker som får godkänna arbeten och avgöra om ett flygplan får lyfta. Det här är ingen quick fix, säger Backman.
Utbildningar till flyg- och helikoptermekaniker finns på gymnasienivå i sju svenska orter, samt via yrkeshögskolan. Men varje utbildningsplats är viktig.
– Vi rekryterar många direkt från yrkeshögskolan. Det är avgörande att utbildningarna håller hög kvalitet och att elever ser flyget som en framtidsbransch, säger Knut Lövgren, stationschef på Norwegian Tekniska.