”Vi har fått chansen att reflektera över arbetssätt och rutiner”
Liljaskolans APL-samordnare Lars-Åke Gustavsson har kvaliteten på praktikplatserna ökat och kontakten med företagen fördjupats, tack vare certifieringsarbetet.
– Det arbetsplatsförlagda lärandet är en otroligt viktig del av transportutbildningen. Praktiken är en chans för eleverna att prova på olika yrkesroller och utföra moment de tränat på i skolan, men det är avgörande att de får ett bra mottagande ute på företagen, säger transportläraren Lars-Åke Gustavsson.
På vilket sätt har certifieringsarbetet lett till bättre APL?
– Ett av kriterierna handlar just om att engagera branschen och få fler utbildade handledare ute på företagen. Jag upplever att många av våra APL-företag insett vikten av att skolan och branschen samarbetar för att eleverna ska bli anställningsbara snabbare.
Hur upplevde du certifieringsprocessen?
– Vi har lagt ner mycket jobb, inte minst på dokumentation. Det bästa är att vi fått chansen att reflektera över arbetssätt och rutiner som vi kanske tagit för givna. Vi har frågat oss själva; finns det något vi kan göra bättre? Och svaret på den frågan är förstås ja.
På vilket sätt jobbar ni för att skapa en bra transportutbildning?
– Vi har ett jättebra arbetslag där vi hjälper och stöttar varandra och har en samsyn kring eleverna och utbildningen. Kvaliteten ska vara den samma oavsett vilken grupp man tillhör.
Hur känns det att Liljaskolan nu är först i Sverige att certifieras med CGT?
– Efter allt den tid och det arbete vi lagt ner känns det otroligt bra att få den här kvalitetsstämpeln.
