Trendindikator anställningsbehov – Åkeri

Framsida på Trendindikator Åkeri 2025

Fortsatt stort behov av förare och fler kvinnor bakom ratten!

Trots att det är lågkonjunktur och ett osäkert världsläge har över 5 600 lastbilschaufförer anställts det senaste året. Det är ca 1 000 fler än vad branschen själv trodde.

En särskilt positiv trend är att 22 procent av de nyanställda är kvinnor vilket är en tydlig ökning från tidigare år.

Ladda ner Trendindikator Åkeri 2025/2026 som pdf.

Lena Törnstrand

Oroligt omvärldsläge påverkar branschen

Lågkonjunkturen har fått ett starkare grepp om svensk ekonomi än vad Konjunkturinstitutet förutspådde förra året. Det märks tydligt i årets Trendindikator, där åkerierna rapporterar om en fortsatt osäkerhet.

Behovet av nyanställningar de kommande tolv månaderna ligger på dryga 4 000 medarbetare, vilket är något färre än bedömningen i förra årets rapport. Jämfört med 2024 tror företagen även att de kommer behöva säga upp fler lastbilschaufförer.

Uppsägningarna gäller främst vissa branscher och påverkas också av var i Sverige åkerierna verkar. TYAs uppdrag inom kompetensförsörjning har aldrig varit viktigare. När kommuner och skolor kämpar med besparingskrav vill vi fortsatt uppmana till långsiktiga beslut som håller ekonomiskt över tid.

Fortsättning...

Det är tydligt att de som utbildar sig till lastbilschaufför får jobb – hela 34 procent av dem som anställts de senaste 12 månaderna har mindre än ett års erfarenhet. Enligt TYAs Skolledarrapport 2024/2025 fick 85 procent av avgångseleverna på gymnasiet jobb som lastbilschaufför efter sin examen. Det är tydligt att inriktning transport på gymnasieskolorna leder till arbete.

Transportbranschen är en bransch för alla, vilket också syns i statistiken: i dag är 11 procent av lastbilschaufförerna kvinnor, en ökning med 2 procentenheter från förra året. Av de nyrekryterade är 22 procent kvinnor – 4 procentenheter fler än året innan.

Framåt kommer andelen kvinnor att öka ännu mer, då tjejerna i år utgör 33 procent av eleverna på landets gymnasieskolor med inriktning transport, enligt TYAs Skolledarrapport 2024/2025. Trots ett osäkert omvärldsläge har drygt 5 600 personer anställts de senaste tolv månaderna. Det är nära 1 000 fler än vad åkerierna uppskattade i förra årets undersökning.

Samtidigt uppger 36 procent av åkerierna att de har haft svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens. Det visar hur viktigt det är att utbildare och bransch samarbetar för att eleverna ska få rätt utbildning, behörigheter och en bra praktik.

Tack till alla anslutna företag som svarat på vår enkät.

Lena Törnstrand
Projektledare

Citatikon

Hela 34 procent av dem som anställts de senaste 12 månaderna har mindre än ett års erfarenhet.

Åkeri
Aimen Mahmoud är elev på Edströmska transportutbildning i Västerås.

5 åtgärder för en växande transportbransch

Transportbranschen är grunden i ett fungerande samhälle. TYA arbetar för att lyfta branschens behov och säkra dess samhällsviktiga funktion.
För att lyckas krävs tydliga politiska beslut. Vi ser fem områden där beslutsfattare – i samverkan med branschen – kan göra verklig skillnad:

1. Anställningsbarhet i fokus

Utbildningsinnehåll, behörigheter och inriktningar måste anpassas till det regionala anställningsbehovet. Ökad samverkan och dialog krävs mellan utbildare och bransch för att säkerhetsställa anställningsbarheten samt branschens behov.

2. Kvalitativ APL

En yrkesutbildning kan inte bli relevant utan en kvalitativ praktik (APL). Elever behöver möta utbildade handledare med insyn i utbildningsmålen. Det kan endast uppnås genom ett fördjupat samarbete mellan bransch och skola.

Fortsättning...

3. Öka antal utbildningsplatser

Utbildningsplatserna måste bli fler, både på gymnasiets transportprogram och Vuxenutbildningen. Dimensioneringen av utbildningsplatser måste ske i samverkan med branschen, allt för att undvika felaktiga antaganden och beslut.

4. Ett yrke för alla

Yrket behöver presenteras i ett tidigt skede i ungas liv. Det är viktigt att branschen finns med på mässor och skolors öppet hus för att synliggöra att detta är ett framtidsyrke med stora möjligheter.

5. En bransch för alla

Transportbranschen är en attraktiv bransch för alla. Vi som representerar branschen behöver uppmärksamma och kommunicera det i forum där de potentiella medarbetarna finns.

”Lågkonjunkturen märks särskilt på betongsidan”

Livsmedelstransporterna rullar på som vanligt, medan betongbilarna blir stående allt oftare. ”Det är svårare att planera. Vi har kvar topparna, samtidigt som dalarna blivit djupare”, säger Ola Bergqvist på Treudden Transport i Växjö.

Alla tjugofem anställda på Treudden är lastbilschaufförer i grunden, vilket innebär att kontorspersonalen kan ta körningar vid behov och tvärtom.
– Det är en fördel att alla vet hur det fungerar där ute och det skapar även en flexibilitet i företaget, säger ägaren Ola Bergqvist som precis avslutat ett pass i lastbilen.

Fortsättning...

Den lågkonjunktur Sverige befunnit sig i sedan 2023 har påverkat efterfrågan på godstransporter, särskilt i vissa branscher. När det gäller livsmedelsverksamheten har Växjöåkeriet inte märkt någon större skillnad. Däremot är det stor variation på uppdragen för företagets betongbilar.

– Vi har klarat oss bra fram till nu. De byggen som påbörjades innan lågkonjunkturen har fortsatt som planerat, men nu ser vi en nedåtgående trend på betongsidan. Tidigare hade vi körningar inbokade hela veckan, nu är det mer förfrågningar från dag till dag vilket gör det svårare att planera.

Har ni behövt säga upp medarbetare på grund av lågkonjunkturen?
– Nej, vi har medarbetare som förstår läget och företagets förutsättningar. Det svåra är att vi har kvar topparna i verksamheten, samtidigt som dalarna blivit allt djupare. Det påverkar lönsamheten i företaget.

Hur ser du på möjligheten att rekrytera framåt?
– En effekt av läget på marknaden är att det blivit lättare att hitta bra förare. Vi har inga planer på att utöka verksamheten just nu, men vi har viss personalomsättning. Då är det positivt att det finns mer kompetens att tillgå.

Allt fler kvinnor söker sig till lastbilföraryrket, hur ser du på den trenden?
– Det är positivt – vi har själva rekryterat tre kvinnliga förare de senaste åren. Jag upplever att medarbetare som verkligen valt yrket har bättre förståelse för branschen och snabbare inlärningskurva.

Hur viktig är transportutbildningen för den framtida kompetensförsörjningen?
– Väldigt viktig. Vi tar regelbundet emot APL-elever. Praktiken är ett bra sätt att få in unga i branschen, och för oss som företag en chans att forma framtidens medarbetare, säger Ola Bergqvist.

Framsida på Trendindikator Åkeri 2025

Ladda ner den senaste Trendindikatorn - Åkeri

Trendindikator – Åkeri

En undersökning om anställningsbehovet inom åkerinäringen. Resultatet presenteras i augusti varje år.

Trendindikatorn i pdf-format

Kontaktperson

Lena Törnstrand

Projektledare och Kansliansvarig Certifierad Gymnasial Transportutbildning

08-734 52 23

lena.tornstrand@tya.se

Dela