Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete – SAM?

Systematiskt arbetsmiljöarbete förebygger arbetsskador, ohälsa och olycksfall i arbetet. SAM är grunden i företagets arbete när det gäller att skapa en trygg och säker arbetsplats. Arbetet sker i samverkan mellan arbetsgivare, skyddsombudet och arbetstagarna.

Arbetet med SAM beskriv ofta som en cirkel. Det beror på beror på att det systematiska arbetsmiljöarbetet är ett kontinuerligt arbete i fyra faser:

1. Börja med att undersöka arbetsmiljön – till exempel med skyddsronder och genom samtal med arbetstagarna.

2. Fortsätt med att bedöma de risker som ni hittade. Hur allvarliga är de och hur troligt är det att något händer?

3. Efter det ska riskerna åtgärdas. De risker som inte kan åtgärdas direkt ska skrivas in i en handlingsplan. Den ska innehålla information om vem som gör vad, när det ska vara klart och hur ni följer upp.

4. Nästa steg är att följa upp aktiviteterna i handlingsplanen. Är de genomförda, fungerar lösning eller har nya risker uppstått?

Arbetet ska ske regelbundet vilket betyder att nästa steg är att undersöka igen.

 

Att tänka på
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljö är inte ett val, det är ett lagkrav för alla arbetsgivare. Det finns beskrivet i Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Samverkan är grunden i allt arbetsmiljöarbete

Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren ska ge arbetstagarna och skyddsombuden möjlighet att medverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Samverkan går ut på att arbeta tillsammans för att uppnå gemensamma mål. I arbetsmiljöarbetet innebär det att man eliminerar risker och säkerställer en bra arbetsmiljö där chefer och arbetstagare trivs och utvecklas.

Samverkan kan ske på många olika sätt. Det kan vara månadsmöten mellan uppgiftsfördelade* chefer och skyddsombud, arbetsplatsträffar med arbetstagare och skyddsombud, skyddsronder ihop med skyddsombudet eller medarbetarundersökningar som lagts upp tillsammans med skyddsombudet. Det viktiga är att ta tillvara på de kunskaper som finns mellan arbetsgivare, chefer, skyddsombud samt arbetstagare. Vanligast är att arbetsgivaren samverkar med skyddsombudet som är representant för de anställda. Vid företag med minst 50 anställda ska det även finnas en skyddskommitté.

Förslag på rutin för samverkan finns i Praktiska hjälpmedel SAM.

Läs mer om de olika rollerna i arbetsmiljöarbetet på sidan Ansvar och roller.

SAM-cirkel_utan bakgrund

Sätt fart på arbetsmiljöarbetet med SAM-guiden

Alla måste ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, men för ett mindre företag kan lagkraven kännas övermäktiga. Nu finns ett verktyg som gör det lätt att göra rätt.

Lagen är tydlig; även om du bara har en anställd måste du följa föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det handlar om saker som att ta fram policys och bedöma risker, och allt måste göras och följas upp. För stora företag med egen HR-avdelning är det här kanske inga problem, men för däckföretaget med fem anställda kan det te sig som ett oöverstigligt berg av administration.

– Vi tog fram SAM-guiden för att hjälpa våra anslutna företag som inte har egna lösningar på plats, och ge dem ett så komplett verktyg som möjligt. Här finns färdiga checklistor och mallar för alla delar av SAM som du enkelt fyller i. De som gör alla delar i vår guide kan känna sig trygga med att de har ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Katarina Geller, projektledare på TYA.

Undvik sanktioner med SAM-guiden

SAM-guiden är speciellt riktad till transportbranschen, och har till exempel branschanpassade rutiner för riskhantering.

– En av guidens stora styrkor är att alla rutiner bygger på partsöverenskommelser. Allt som står i våra mallar är med andra ord framtaget i samverkan med Transportbranschens parter, vilket sparar tid och onödig administration.

Ett annat skäl att använda SAM-guiden är att den också kan spara företaget pengar.

– Det kan bli dyrt att inte ha det systematiska arbetsmiljöarbetet på plats. Att inte ha en rutin för fortlöpande tillsyn av trycksatt anordning kan kosta mellan 10 000 och 100 000 kronor i sanktioner beroende på företagets storlek, säger Katarina Geller.

Därför ska du använda SAM-guiden

En som testat att använda SAM-guiden i praktiken är Lars Johansson, regional projektledare på TYA och HR-konsult på en större åkerikoncern i Halland och Göteborg.

– Tidigare satt vi och klippte och klistrade för att få ihop ett underlag för det systematiska arbetsmiljöarbetet. När SAM-guiden kom kunde vi plötsligt jobba strukturerat efter enkla mallar och bygga upp systemet från grunden.

Enligt Lars är det en stor fördel att innehållet är anpassat för transportbranschen.

– Vi har till och med börjat använda delar av SAM-guiden som information till nyanställda och ska se till att alla på företaget kommer åt materialet.

SAM-guiden finns på TYAs hemsida, men går nu också att beställa som en fysisk pärm med utskrivna mallar och flikar för de olika avsnitten. Alla TYA-anslutna företag har fri tillgång till materialet.

5 skäl att använda guiden

  1. Du kan checka av företagets nuläge och vad som saknas i arbetsmiljöarbetet.
  2. Du får hjälpmedel för alla delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
  3. Du får branschanpassade rutiner för riskhantering.
  4. Alla rutiner bygger på partsöverenskommelser.
  5. Du får stöd och mallar för korrekt fördelning av arbetsmiljöuppgifter.

Dela