I sex år har elever delat med sig av sin skolvardag, med målet att få fler unga att upptäcka transportbranschen. Nu är det dags för tio nya ambassadörer att ta över TYAs sociala medier – och möta en miljonpublik.
Ett av TYAs viktigaste uppdrag är att säkerställa kompetensförsörjningen i transportbranschen, och ett sätt att göra det på är ambassadörskampanjen som nu går in på sitt sjätte år. På sociala medier som TikTok, Snapchat, Facebook, Instagram och YouTube visar elever från Flygteknikprogrammet och Fordons- och Transportprogrammet – och nytt för i år Yrkeshögskolan – hur det är att gå utbildningen.
Ett lyckat grepp som förra året slog rekord när det kommer till räckvidd. Kampanjen nådde då fem miljoner enskilda konton och inläggen visades över 50 miljoner gånger.
– Intresset för kampanjen bara växer och det är riktig glädjande, särskilt med tanke på att vi har brist på både lastbilsförare och flygteknisk personal i Sverige. Här kan unga människor följa våra ambassadörer, själva göra sig en bild av utbildningarna och se om det är något för dem, säger Sigalit Slutbäck, vd på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.




