Däckmontören – en viktig roll för trafiksäkerheten

Vad kan gå fel om ett däck inte monteras korrekt? Hur kan kursen Däckskolan vara till hjälp? Freddy Jensen, H&S Group Manager på Euromaster, ger oss svaren.

Att arbeta som däckmontör handlar om mycket mer än att bara byta däck. Som däckmontörer har man en viktig roll  i det övergripande trafiksäkerhetsarbetet.
– Däcken är den enda kontaktytan mellan fordonet och vägen och därför är det oerhört viktigt att de är fullgoda och uppfyller de krav på säkerhet som ställs. Däckteknikern, som vi har valt att titulera dem, har en mycket viktig roll i att se hur bra eller dåliga ens däck är och också säga ifrån när det finns eventuella problem med ett däck – ålder, separationer, punkteringar, slitage, säger Freddy Jensen.

Ett tappat hjul är ett för mycket

Ser man till hur många hjul som byts i Sverige under ett år händer det inte ofta att någon tappar ett hjul, men det kan få oerhörda konsekvenser om det händer.
– Jag brukar säga att ett tappat hjul är ett för mycket, säger Freddy Jensen.

Vid montering av däck finns det flera saker som kan gå snett.
– Man kan vända ett däck fel så det ”rullar åt fel håll” och då får man ökat motstånd och större slitage, man kan dra åt hjulet med fel moment vilket kan innebära att man tappar hjulet, man kan positionera fel när det är olika dimensioner på däcken, ibland är det bredare dimensioner på bakdäcken. Man kan också missa att rengöra anläggningsytor vilket kan leda till att man tappar hjulet och så vidare, säger Freddy Jensen.

Även gamla rävar behöver gå däckskolan

TYA erbjuder tre kurser i däckkunskap.
– På Euromaster har vi sagt att alla ska gå däckskolan – även ”gamla rävar” eftersom det hela tiden kommer nyheter, nya sätt att arbeta och nya verktyg och maskiner. Och ju mer rutin du får desto fler genvägar riskerar du att lära dig. Med det ökar riskerna i ditt sätt att utföra ditt arbete och du kan skada dig ganska allvarligt. Jag tror att en repetition av hur arbetet ska utföras kan vara en bra väckarklocka, säger han.

”Det kan kosta er ryktet”

– Även som nyanställd har du nytta av kursen. När du kommer som ny tar du gärna efter de som finns där redan och då riskerar du också att lära dig saker som kanske funkar men inte för den skull är rätt, säger Freddy Jensen.

För TYA-anslutna företag är kurserna subventionerade eller ingår i TYA-avgiften.
–  Tvekar arbetsgivaren på grund av kostnader i tid och pengar så tänk på vad en reklamation kostar – inte bara i pengar. Det kan även kosta rykte. Och som ovan – vad kostar det om någon tappar ett hjul, med katastrofala följder, på grund av att en tekniker inte fått rätt utbildning?

Läs mer om kurserna:
Däckskolan 0 (e-learning)
Däckskolan 1
Däckskolan 2

Dela