Joakim Ahlm

Måndag

Hej! Jag heter Joakim Ahlm och är 22 år gammal som till vardags jobbar som processoperatör på en pappersindustri i Norrköping, jag ska under denna vecka att få praktisera som distributionsförare på ett åkeri i Norrköping.

Första dagen började med att en trevlig kille vid namn Stefan tog min under sina vingar. Stefan har en gång i tiden också jobbat som åkare men sitter numera på åkeriets kontorsavdelning.

Jag frågar Stefan hur det kommer sig att han ska köra lastbilen idag istället för någon annan och han förklarar enkelt för mig att det inte finns fler förare att tillgå, att det saknas arbetskraft är inget som det här åkeriet är ensamma om och det råder faktiskt brist på lastbilsförare i hela Sverige vilket är väldigt tråkigt.

Lastbilen som jag till störst del kommer att åka med i under veckan är av en mindre modell som dagligen körs åt ett måleriföretaget i Norrköping. De distribuerar mest ut färg och spackel men även andra artiklar som tapeter, rengöringsartiklar och inredning till sina kunder.

Vi börjar dagen med att åka till måleriföretaget som endast ligger några minuter bort från kontoret för att plocka upp dagens gods.

 

Jag har tidigare jobbat extra som flyttarbetare och kört mycket lätt lastbil och är därmed van vid att köra runt på gods och är även van vid att stuva en flaket på rätt sätt så detta moment var inte hel främmande för mig när vi väl skulle lasta in godset.

Set är viktigt och lasta rätt sätt speciellt när man kör färg. Om man lastar bristfälligt eller slarvigt så kan man lätt få färg över hela flaket vilket är väldigt tråkigt, om man bara är lite noga och lastar rätt från början så ska man till största sannolikhet slippa detta.

Jag är förväntansfull inför den kommande veckan och har haft en riktigt bra dag med roliga kundmöten och nya intryck.

 

 

Tisdag

Idag var det min andra praktikdag och jag fick åka med en kille som hette Christian.

Något som är viktigt som lastbilsförare är att man är redo på snabba omställningar och försöker göra det bästa av situationen vilket både Stefan och Christian gjorde, mina två dagar med dem blev väldigt intressanta och roliga och jag lärde mig mycket.

På förmiddagen körde vi åt måleriföretaget igen och levererade mestadels målarfärg och spackel men även städartiklar till deras kunder. Idag var det inte lika mycket ordrar som det var under gårdagen vilket resulterade i att vi blev klara lagom till lunchen.

Efter lunchen så hjälpte vi en annan lastbilsförare att fixa med sin dolly: En dolly är en vagn som fungerar som styraxel för en påhängsvagn. Den är utrustad med en vändskiva, alltså en anordning så att du enkelt kan koppla på ytterligare en släpvagn till din lastbil, jag visste inte vad en dolly var innan så det var roligt att se hur det fungerade och hur man kopplar ihop släpet med lastbilen.

När jag tänkte på lastbilsyrket förut så tänkte jag endast på en person som lastar in och ut gods hela dagarna men nu har jag fått en helt annan bild på yrket då man gör så otroligt mycket mer än bara det.

 

Onsdag

Idag så var min handledare Magnus tillbaka och han välkomnade mig väl. Vi klickade ganska fort och man kände hur professionell och duktig han var som handledare, jag kände mig trygg i hans sällskap. Vi åkte ner till måleriföretaget på morgonen för att plocka upp dagens ordrar.

Vanligtvis så åker Magnus denna rutt själv och det kan bli många korta stopp under dagen, i snitt så tar ett stopp cirka 5-6 minuter från att man har levererat godset tills man är ute på vägen igen men detta kan variera kraftigt, på vissa ställen kan det vara långa gångavstånd vilket kan göra att leveranserna drar ut på tiden.

Magnus telefon gick i princip varm under hela dagen och det var många målare som ringde och undrade när deras färg skulle komma men jag tyckte ändå att han gjorde ett bra jobb som inte stressade upp sig för det, han var ärlig och berättade vilka stopp han hade kvar innan han skulle vara framme med deras gods.

Man inser nu hur otroligt bortskämda vi är när vi kan beställa på nätet och redan få hem varan redan dagen efter, så fort man klickar på beställ så startas en stor kedja som ska föra varorna mellan olika lager för att slutligen hamna i din brevlåda eller hos ett närliggande postombud, riktigt lyxigt.

 

Torsdag

Dagen började som vanligt och när vi var klara med med körningarna så fick vi två något längre körningar till eftermiddagen, en garageport som skulle till Finspång och några städartiklar till Linköping. Dessa kommuner ligger nästan 5 mil från Norrköping så idag blev det en hel del åkande.

Något jag tycker är roligt med att åka längre sträckor är att man får se så mycket av Sverige som jag inte får annars när jag går inne på industrin, detta jobb känns mycket friare och jag gillar att vara ute på vägarna så jag undrar verkligen varför jag inte funderat på att skaffa lastbilskort tidigare.

Något som också är otroligt skönt är arbetstiderna, oftast jobbar man från 7-16 och när man slutar kan man koppla av och slappna av, jag har alltid trivts med att jobba tidiga morgnar så detta har aldrig varit något problem för mig.

När man jobbar som lastbilsförare och speciellt distributionsförare så måste man vara social och positiv, man har korta möten med människor och man vill leverera en så bra känsla som möjligt. man måste också kunna samarbeta och inte vara rädd för att lära sig nya saker hela tiden.

Fredag

Idag var det tyvärr min sista praktikdag på åkeriet och denna vecka har verkligen gått fort, men det blir väl lätt så när man har roligt. Veckan har varit riktigt givande och jag har lärt mig en massa nyttiga saker och även fått en bättre bild av hur lastbilsyrket är.

Idag körde vi den vanliga rundan för måleriföretaget på förmiddagen och vi var på många av de ställena som vi varit på tidigare under veckan för att komplettera med färg eller restnoterade artiklar.

På eftermiddagen fick vi ett nytt uppdrag som kunde liknas mer vid en fjärrbilskörning än en distributionskörning som vi endast åkt på tidigare, uppdraget gick ut på att köra pallar med gods från ett lager som hade flyttat till ett nytt lager några mil bort.

Alla som kör tung yrkestrafik måste enligt lag ha en färdskrivare i lastbilen som registrerar hastighet, samt kör och vilotider och detta sker nästan enbart digitalt idag men för äldre lastbilar så används ett analogt system istället vilket jag aldrig har sett förut, då använder man sig utav ett färdskrivarblad som man sätter in i ett till synes CD-liknande fack som stansar ut informationen med en liten nål på bladet under resan gång.

Veckan har varit otrolig givande och det kommer bli tungt att gå tillbaka till sitt vanliga jobb på måndag då detta är ett jobb jag verkligen skulle vilja ha!

Summering:

Nu har jag blivit allt mer taggad på att ta lastbilskort och det gäller väl bara att tag i det, men det finns som sagt omständigheter som försvårar det, ett lastbilskort är rätt så dyrt och kräver många timmar vilket är svårt när man har ett heltidsjobb, men får du chansa eller funderar på att ta lastbilskort så ta alla chanser du kan få!

Jag vill även ge ett stort tack till TYA för denna möjlighet.

Jag vill även rikta ett extra speciellt tack till Lars Kotz och Åsa Nordstrand på TYA som har haft en god kommunikation och styrt upp detta projekt väl och till Christian, Stefan och Magnus som har varit mina handledare under veckan.

Tack för mig

Hälsningar Joakim Ahlm

 

”Möjligheterna som lastbilsförare känns gränslösa och det skulle ge mig ett mer socialt jobb än jag har idag.”