TYA Branschnorm Taxi
För arbetsmiljö- och kompetenskrav i upphandlingar av samhällsbetalda taxiresor (LOU)
När TYA genomförde en inventering av de utbildningskrav som ställs på färdtjänstförare i offentliga upphandlingar av taxitjänster stämde den väl överens med uppfattningen hos TYAs anslutna taxiföretag, nämligen att kraven varierar stort, både vad gäller omfattning och upplägg. Utifrån detta vill taxibranschen se mer enhetliga upphandlingar.
På branschens initiativ har TYA drivit och genomfört ett arbetsmiljöprojekt där vi har tagit fram en branschnorm för arbetsmiljö- och kompetenskrav vid upphandlingarna av samhällsbetalda resor. Projektets syfte har varit att få till stånd en större likriktning där kraven som ställs är mer homogena, till exempel vad gäller förarnas utbildning. Tydliga och realistiska krav lägger grunden för en god arbetsmiljö för taxiförare. Det möjliggör också för företagen att teckna avtal med en lägre risknivå. Allt sammantaget ger goda förutsättningar för en hållbar avtalsrelation.
Taxiföretag, se till att de upphandlingar ni är med i använder sig av TYA Branschnorm Taxi!
Här är hjälpen för dig som upphandlar samhällsbetalda taxiresor
Svårtolkade och otydliga upphandlingsdokument är en vanlig orsak till att taxiföretag avstår från att lämna anbud. Därför har TYA tagit fram en branschnorm som ska hjälpa kommunerna att ställa rätt krav i rätt tid.
Att utföra resetjänster åt kommunen utgör grunden i verksamheten för många lokala taxibolag. Samtidigt avstår många taxiföretag från att lämna anbud, helt enkelt för att kommunernas upphandlingar är krångliga och svårtolkade.
– Taxibolagen behöver veta ungefär hur många resor per år, vilken typ av fordon och vilka utbildningskrav som ställs på förarna, men det är inte ovanligt att viktig information saknas i underlagen, säger Anna Nersing, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA).
Vad kan det leda till?
– I värsta fall bristande konkurrens, överprövningar och i många fall högre priser. När underlaget är spretigt behöver taxibolagen ta höjd för oförutsedda kostnader i sin prissättning. Ställer kommunen krav på en tvådagarsutbildning för alla förare räknar en seriös anbudsgivare på vad det kommer att kosta. Tyvärr öppnar det upp för oseriösa aktörer som chansar på att kraven inte följs upp och då sätter ett lägre pris. Därför är det viktigt att kommunerna bara ställer krav som de avser att följa upp.
Vad beror otydligheten på?
– Upphandlare är sällan experter på taxitjänster. Upphandlingarna är dessutom komplexa och eftersom det är människor inblandade blir riskerna större. Jag tror att många kommuner vill ta det säkra för det osäkra och därför ställer en hel del ospecificerade krav. Resultatet blir att de får både färre och sämre anbud, vilket i slutändan drabbar resenärerna.
Varför ska kommunerna vara beredda att följa upp alla krav de ställer?
– För att motverka oseriösa anbud och överprövningar. Om det ställs krav på en viss utbildning behöver upphandlaren specificera hur lång och omfattande utbildningen ska vara, hur ofta den ska repeteras och om intyg krävs. Ju tydligare, desto lättare för taxibolagen att inkomma med relevanta anbud.
Hur genomför man en bra taxiupphandling?
– Då börjar man i god tid, gärna två år innan nuvarande avtal går ut, och har en dialog med potentiella anbudsgivare. Du utvärderar det senaste avtalet och ser vilka bitar som behöver ändras i den kommande upphandlingen.
– Taxibranschen efterfrågar också mer enhetliga upphandlingar. Då kan företagen lämna anbud på flera upphandlingar samtidigt och på så sätt bättre nyttja fordon och personal. Något som också kan leda till lägre priser.
Vad kan TYAs branschnorm hjälpa kommunerna med?
– Vi tydliggör kraven som en upphandlare bör ställa på taxibolagen, men även de krav som man inte bör ställa. Kommunen behöver till exempel inte ställa krav på det som redan finns i lagstiftningen, men det är väldigt viktigt att de redogör för rutiner och processer kring avvikelser. Vad händer om taxiföraren är sen? Vad händer om resenären inte är på plats? Om alla krav är tydligt formulerade och specificerade kan anbudsgivaren räkna på vad det kostar att erbjuda tjänsterna.
Varför ska kommunerna använda branschnormen?
– Därför att alla inblandade blir vinnare! Kommunen, taxibolagen, miljön, skattebetalarna och inte minst resenärerna. Om du sköter din upphandling seriöst så får du också en seriös leverantör, och har på köpet upphandlat trygghet!
7 tips till den som upphandlar taxitjänster
- Ställ konkreta och relevanta krav. Det minskar risken för överprövningar.
- Ställ inte krav du inte avser att följa upp.
- Förenkla och förtydliga.
- Öppna upp för dialog. Ställ frågor till branschen och potentiella anbudsgivare.
- Redogör för vilka avvikelser som kan uppstå, och rutinerna för att hantera dem.
- Börja i tid! Avtalet ska gärna vara undertecknat ett år innan avtalsstart.
- Ställ krav på att taxiföretaget är anslutet till BKY , ett digitalt system för kontroll av förarbehörigheter och trafiktillstånd.
Här finns Branschnorm för arbetsmiljö- och kompetenskrav i upphandlingar av samhällsbetalda taxiresor (LOU) https://www.tya.se/om-oss/nyheter/tya-branschnorm-taxi-for-mer-enhetliga-upphandlingar/
