Sofia bytte bana: blev lastbilschaufför mitt i livet

När Sofia Lindborg blev uppsagd från kommunen gjorde hon något som för många stannar vid en dröm: hon sadlade om till lastbilschaufför. “Jag kan inte tänka mig något annat jobb” säger hon.

Sofia Lindborgs väg in i förarhytten var verkligen ingen raksträcka. Hon utbildade sig till behandlingspedagog och jobbade i många år inom socialtjänsten på Falköpings kommun. Där hjälpte hon ensamkommande flyktingar, människor med missbruksproblem och andra som levde i hederskultur.

Men åren gick och det till en början meningsfulla jobbet började kännas tyngre, till och med sätta sig i kroppen:

– Jag upplevde att jag repeterade samma meningar, samma behandlingar år ut och år in utan att situationen egentligen blev bättre. Och då blev jag negativ i kroppen, säger hon.

När det behandlingshem som hon varit med om att starta lades ner blev hon uppsagd och fick kontakt med Omställningsfonden.

Utbildade sig till lastbilschaufför

– Jag berättade om min dröm att bli lastbilschaufför, och det visade sig att jag kunde få ekonomisk hjälp för att möjliggöra det och ta det körkort jag behövde. Allt utom kranen fick jag ekonomiskt stöd för genom Omställningsfonden.

Och snabbt gick det. Det tog faktiskt bara några dagar från att Sofia pratat med handläggaren på Omställningsfonden till att hon satt i skolbänken, på väg att realisera sin dröm om ett karriärbyte. Idag jobbar hon för Götene Kyltransporter, där hon är på ett rullande schema som innebär att hon vissa perioder kör mellan Falköping och Jönköping, och andra perioder mellan Jönköping och Stockholm.

Hur kom du egentligen på att du skulle bli lastbilschaufför?

– Jag vill testa grejer i livet. När jag blivit mamma för sista gången, för 15 år sedan, så tänkte jag bli elektriker och började faktiskt plugga till det. Dessvärre skadade jag handen och då försvann den möjligheten. Men jag har haft i bakhuvudet att det vore kul att köra lastbil, jag har alltid gillat branschen så det har varit en dröm för mig länge.

Vad är det du gillar med att vara lastbilschaufför?

– Människorna. Jag träffar ganska mycket folk i jobbet, vilket många inte tror att man gör som lastbilschaufför. Vi skojar och har kul ihop när jag lastar och lastar av. Vi möts på samma nivå, skämtar en stund och sedan sätter jag mig i hytten fulltankad av positiv energi. Jag kan verkligen inte tänka mig något annat jobb!

Sofia Lindborg bakom ratten.

Dela