”En kvalitetsstämpel som borde leda till ökad attraktivitet”
Som regionalt skyddsombud har Magnus Hansson arbetsmiljön i fokus. Ett viktigt perspektiv även i certifieringsarbetet.
– En viktig fråga som rör elevernas arbetsmiljö är det arbetsplatsförlagda lärandet. Hur ser introduktionen ut, finns det utbildade APL-handledare på företaget och vet eleverna vart de ska vända sig om det uppstår problem under praktiken, säger Magnus Hansson, regionalt skyddsombud, Transportarbetareförbundet Avd.28 och en del av Liljaskolans CGT-grupp.
Vad har din roll varit i CGT-arbetet?
– Jag har fungerat som gruppens sekreterare, en inte särskilt betungande uppgift, men det har ändå varit intressant att få en inblick i hur skolan jobbar med kvalitetsfrågan. Jag tog själv examen från Liljaskolan 1993 och det är en väldigt annorlunda utbildning i dag.
Vad tror du att certifieringen kan betyda för skolan?
– Det fungerar som en kvalitetsstämpel, och borde kunna leda till ökad attraktivitet, fler sökande och kanske till och med fler utbildningsplatser på sikt. Att bara klara den här ganska tuffa processen är en bedrift som lärare och skolledare borde vara stolta över.
Vad innebär det att det finns en certifieringsprocess för transportutbildningen?
– Förhoppningsvis leder det till att vi får fler välutbildade lastbilschaufförer i branschen, särskilt när bristen på kompetens fortfarande är stor.
