Årets Transportskola är ett ypperligt tillfälle att uppmärksamma vilka fantastiska initiativ som bedrivs inom skolan och hur det förändrar branschen. Lena Törnstrand, projektledare på TYA.
Varje förare som tar examen från Sveriges transportgymnasium är ovärderlig för branschen. Priset Årets Transportskola är ett sätt att uppmärksamma de utbildningar som verkligen gör skillnad – både för branschen och eleverna.
Det är högtryck i transportbranschen. Enligt TYA:s trendindikator behövs det rekryteras 50 000 förare i Sverige de kommande 10 åren. Därför är det viktigt att de 83 gymnasiala transportutbildningar som finns i Sverige jobbar för att så många elever som möjligt kommer ut i arbetslivet.
– Det här är en bransch som har en viktig samhällsfunktion. Varje elev kommer göra skillnad och därför vill vi premiera de skolor som jobbar målmedvetet med kvaliteten på utbildningen, och som sedan kan bli förebilder för andra skolor, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.
Utmärker sig
TYA:s pris Årets Transportskola delas ut årligen men det handlar inte om att hitta årets bästa skola utan snarare om att uppmärksamma en skola som med olika insatser eller aktiviteter utmärkt sig.
– Alla skolor har olika förutsättningar men det finns massor av goda initiativ som syftar till att höja kvaliteten i utbildningen och det vill vi lyfta. Detta leder även till att hela branschen utvecklas på sikt, säger Lena Törnstrand.
Viktiga kriterier
Föräldrar, elever, åkare eller skolledare – vem som helst kan nominera en skola, men det finns vissa kriterier som TYA tittar på.
– Det viktigaste kriteriet är nytänkande idéer som förbättrar anställningsbarhet, säkerhet och utbildningskvalitet. Även idéer som förbättrar branschkontakter och rekrytering till utbildningen rankas högt, säger Lena Törnstrand.
Juryn väljer sedan ut åtta finalister och konkurrensen är stenhård. Vem som vinner avslöjas under konferensen Transportkompetens i oktober.
– Årets skola är ett ypperligt tillfälle att uppmärksamma vilka fantastiska initiativ som bedrivs inom skolan och hur det förändrar branschen, sammanfattar Lena Törnstrand.