ADR – Farligt gods

Glöm ej att förnya ditt ADR-intyg!

ADR-utbildning är ett måste för alla som kör farligt gods, men allt fler glömmer att förnya intyget i tid. Något som blivit ett problem för branschen enligt MSB.

Ett ADR-intyg gäller i fem år. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har dock upptäckt en ökning av lastbilsförare som inte förnyar intyget i tid.

–Vi har sett flera fall där förare har väntat in i det sista och sen inte hunnit förnya intyget innan det gått ut. Problemet är att de som missar repetitionen måste gå om grundutbildningen, vilket är mer tidskrävande och därför kan bli dyrare, säger Jan Nilsson handläggare på MSB.

Det många inte känner till är att man kan uppdatera ADR-intyget under hela sista året av giltighetstiden. Stefan Reimers, projektledare på TYA, tipsar om att boka in repetitionsutbildning och ADR-prov i god tid.

– Det nya intyget börjar inte gälla förrän det gamla tar slut, vilket gör att du inte vinner något på att skjuta upp provet, säger Stefan Reimers.

Här bokar man sin repetition:

 Se godkända ADR-utbildare på MSBs webbsida.

Gör ADR-provet på Trafikverkets webbsida.

Gränserna har skjutits

20 maj 2018 ersattes de svenska föreskrifterna av nya som är gemensamma för hela Europa. Även om mycket känns igen, har förändringarna skapat osäkerhet bland svenska åkare. Till exempel innehåller den nya standarden krav på märkning eller certifikat som visar att utrustningen klarar de krafter som uppstår vid transport, något som inte fanns i de svenska föreskrifterna.

– Det kluriga är också att gränserna har förskjutits. Om det till exempel krävdes två spännband förut krävs det nu kanske tre spännband för samma gods. I de nya reglerna finns inte heller några detaljerade instruktioner, vilket betyder att förare själva måste lista ut hur man gör, säger Stefan Reimers på Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA.

Hjälper till att tolka reglerna

Därför har TYA tagit fram en branschnorm som tolkar de nya reglerna och ger både råd och detaljerade instruktioner hur man säkrar olika typer av gods.

– Med branschnormen vill vi minska oron och hjälpa förare att göra rätt i praktiken. Med metoder de redan är vana vid. Följer man våra förslag kan man vara säker på att uppfylla kraven, säger Stefan Reimers.

Kontaktperson

Stefan Reimers

Projektledare och chef för Hamn & Stuveriskolan

08-734 52 33

stefan.reimers@tya.se

Hampus Högberg vann i Vilhelmina 2018

Hög tid att anmäla till kvaltävling!

19 september, 2019

Det finns fortfarande möjlighet att anmäla tävlanden till…
Per David Wennberg

Per-David Wennberg blir regional projektledare på TYA

2 september, 2019

  TYA rekryterar åkeriprofilen Per-David Wennberg som regional…
Lastbil med fartränder

TV 4 uppmärksammar förarbristen. Se inslaget här.

26 augusti, 2019

TV 4 skriver: ”Bristen på lastbilschaufförer är mycket…

Grattis alla blivande gymnasieelever i Uppsala!

21 augusti, 2019

Nu finns Fordon- och Transportprogrammet som ett nytt…
Till nyhetsarkivet

Dela