Arbetsplatsförlagt lärande – APL

Lastbilar som framförs på allmänna vägar kan väga upp till 74 ton. Det innebär ett stort ansvar och krav på färdigheter.

Blivande lastbilsförare får utbildning i allt som rör lastbilar, körteknik och lagar på skolan eller hos utbildningssamordnaren. Men för att bli säkra och kunniga lastbilsförare tillbringar eleven minst 15 veckor av utbildningen ute på arbetsplatser i det som kallas Arbetsplatsförlagt lärande – APL.

Under APL får elever praktisk träning. De lär sig mer om jobbet i verkligheten och hur man blir en del i ett team. Företaget, skolan och eleven får stöd av en APL-handledare under tiden, som ser till att APL-tiden är säker och ger ett bra värde till både eleven och företaget. Alla skolor och utbildningssamordnare som har APL-elever kan använda en APL-handledare utbildad från TYA.

Handledare och elev

TYA har kurser både för dig som vill bli APL-handledare

Coacha blivande lastbilschaufförer – bli APL-handledare

Ta chansen att coacha nästa generations lastbilschaufförer, utbilda dig till APL-handledare! Läs mer här.

Webbinarium för TYA-utbildade APL-handledare

Välkommen till en fortbildning för dig som är TYA-utbildad APL-handledare. Syftet är att du ska få en kort uppdatering om vad som är nytt inom området samt få möjlighet att utbyta erfarenhet med andra handledare.

Vi anpassar webbinariets innehåll utifrån dina frågeställningar så att det blir relevant både för dig som varit handledare länge som för dig som nyligen genomfört TYAs handledarutbildning. Webbinariet passar framför allt dig som i närtid har haft eller ska handleda elever.

Anmäl dig här.

En kvalitativ APL är bra för hela branschen
APL-kampanj_akeri

Under APL får elever chansen att komma ut i verkligheten och se hur jobbet fungerar på riktigt. För företagens del är det en viktig möjlighet för att hitta nya, framtida medarbetare.
– Vi anställer gärna våra duktiga APL-elever, det är ett sätt för oss att ligga i framkant med rekryteringen, säger Fredrik Gustafsson på Helgenäs Transporter.

Läs mer

På familjeföretaget Helgenäs Transporter i Norrköping går bilarna varma med årets spannmålsskörd, som hämtas upp från bönderna i trakten. Med ett 70-tal anställda är åkeriet ett av de största i området och närheten till flera transportgymnasium gör att man ofta tar emot APL-elever i åk 3 samt från vuxenutbildningar.
– Vinsten för oss som företag är att vi får en bra upplärning av personer som vi sedan har chans att få anställa. Det sparar tid för oss i ett senare skede, säger Fredrik Gustafsson.
Före sommaren anställdes flera tidigare APL-elever i företaget.
– Det är väldigt positivt och har underlättat för våra anställdas semestrar. Men vi anställer inte bara för att lösa sommarschemat, utan vi gör förstås plats för dem i höst också.

APL-kampanj_akeri2

Fick jobb som lastbilschaufför efter APL

En av de nyligen anställda APL-eleverna är Jennifer Fridell, som tog studenten från Vretagymnasiet i våras. Efter tre dagars sommarlov kunde hon äntligen börja jobba som lastbilschaufför.
– Det känns helt fantastiskt att jag fick det här jobbet, att de var så nöjda med mig och tyckte att jag gjorde ett bra jobb under min APL-tid, säger hon.
Under sin APL fick hon komma in i rutinerna på Helgenäs Transporter, och lära sig hur det fungerar just där.
– Det är annorlunda ute i verkligheten jämfört med skolan. Det tar ett tag att komma in i rutinerna, så det känns verkligen kul att det fungerade så bra och att de ville anställa mig.
Under APL-perioden hade Jennifer Fridell ett par olika handledare, som lärde henne grunderna i jobbet och presenterade henne för de bönder som hon nu träffar dagligen.
– Mina handledare betydde allt för mig, de var som stöttepelare som kunde hjälpa till och förklara alla moment tills jag förstod, säger hon och fortsätter:
– Det jag tyckte var roligast var att komma ut till alla gårdar och se hur man lastar och lossar. Det är helt olika på varje ställen, det är kul att få lösa det själv nu när jag har mer erfarenhet.

Bra stöd och tips med TYAs kurs

För att få en kvalitativ APL krävs förstås ett bra samarbete mellan företagen och skolorna. Det är också viktigt att företagen engagerar sina medarbetare och ser till att de inser vikten av att förmedla sina kunskaper så bra och pedagogiskt som möjligt. På Helgenäs Transporter har Fredrik Gustafsson uppmuntrat flera medarbetare att ta på sig handledarrollen och har själv gått TYAs kurs för APL-handledare.
– Det är förstås viktigt att den som ska vara handledare verkligen vill göra det, annars blir det inte bra, säger Fredrik Gustafsson och fortsätter:
– Om man känner sig nyfiken men lite osäker så tycker jag att det är jättebra att gå TYAs kurs för handledare. Då får man bra stöd och tips på hur man kan tänka i olika situationer och man får insikt i att alla är olika och lär sig på olika sätt, det har varit nyttigt att lära sig.

Läs mer och ansök om att bli ett APL-företag!

Mer information om hur man blir ett APL-företag finns här.

TYAs digitala loggbok

TYAs digitala loggbok är ett värdefullt hjälpmedel. Med hjälp av den kan eleven följa sin utveckling på APL under utbildningen. Loggboken syftar till att höja kvaliteten inom APL samt främjar kontakten mellan elev, lärare och APL-handledare.

TYAs digitala loggbok kan även användas Inom arbetsmarknadsutbildning och kommunal vuxenutbildning.

Den digitala loggboken får användas helt kostnadsfritt. För att logga in behöver du ansöka om ett lärarkonto, fått ett elevkonto av din lärare eller fått ett handledarkonto av ansvarig lärare. Analoga loggböcker kan beställas i TYAs webbshop.

Ladda ner användarguider som pdf för hur man använder loggboken. Du hittar de här.

 

 

 

Dela