Elina Westher

Måndag

Dag 1 startade med en tidig måndagsmorgon på Landvetter flygplats för att ta mig vidare upp till Luleå. Dick, som jobbar för TYA mötte upp mig på flygplatsen för att sedan köra mig vidare 20 mil till Arvidsjaur, där åkeriet som jag ska praktisera på utgår från. Nu var jag riktigt långt hemifrån, närmare 110 mil. På vägen fick vi stanna för renar som blockerade körbanan. Resten av resan förgylldes av vyn från ett fantastisk fint och kallt landskap, fullt med skog. Senare på kvällen ringde min handledare för veckan, Jonas som jobbar på Eklund åkeri och planerade upp morgondagen. Imorgon ska vi prova på isvägar, spännande!

Klart slut!


Tisdag

Dagen startade strax efter fyra-snåret på morgonen med att Jonas kom och plockade upp mig på hotellet. Eklund åkeri, som Jonas är anställd på är en virkestransportör som ombesörjer frakt av virke till diverse sågverk inom ett stort distrikt kring Norrbottens län. Idag åker vi ut till en ö för att hämta några lass med virke. För att komma till ön var vi tvungna att göra något som företaget inte har gjort på tio år, nämligen att köra en kilometerlång sträcka över en frusen sjö. Jonas förklarar att det har krävt mycket planering och resurser för att göra det möjligt att frakta virket över sjön. Transportsträckan kontrollerades noga och vattnades kontinuerligt för att stärka isens yta och tjocklek. Bälten fick ej brukas ur säkerhetssynpunkt.

Maxhastigheten var 15km/h för att hålla den ”våg” som uppstod under isen från trycket av fordonet under färden så liten som möjligt. Eklund åkeri är unika med att köra över isen i området. Även om färden skedde under noga kontrollerade former, så kände jag ett starkt adrenalinpåslag under hela resans färd. När vi körde tillbaka över isen med lass kunde man tydligt höra hur isen knakade under oss. En riktigt nagelbitare och en fruktansvärt spännande upplevelse.

En fruktansvärt intressant och spännande dag!

 


Onsdag

Dagen startade strax innan 4-snåret på morgonen. Idag åkte vi långt in i skogarna för att lasta och frakta virke till Älvsbyhus sågverk. Virket lastades med bilens egen kranlastare. Jonas berättar att företagets bilar ibland åker i grupp och då brukar bilarna lastas med en separat lastare. Detta för att effektivisera arbetet och därmed hinna med flera lass per dag. Att lasta sitt släp med bilens egen kran kräver stor skicklighet och tar längre tid. För att bli en skicklig kranförare så krävs det många timmars övning bakom spakarna.

 

Det var riktigt roligt när jag själv fick prova på att manövrera kranen. Det fanns en mängd olika spakar och pedaler att hålla ordning på. Jag förstod ganska snabbt att krankörning inte är något man lär sig på en dag. Lasset ska se snyggt och prydligt ut också.

Arbetsdagarna är långa, men tiden löper på förvånansvärt snabbt och det är rätt så fascinerande att uppleva kolsvart mörker, bevittna soluppgången och sedan fortsätta dagen i strålande solsken som denna dagen bjöd på. Att se Norrlands fina landskap under arbetsdagen var riktigt mäktigt. Detta är vad jag kallar för smörsväng! ☀️

 

En väldigt intressant och rolig dag!

 


Torsdag

Dagen startade kl. 4 för att lasta på ett nytt lass med virke som skulle levereras till ett sågverk i Piteå. När vi hade lastat färdigt och begav oss mot sågverket stannade vi för att lyfta av bilens lastkran. Detta gjordes för att minska bilens totala vikt, undvika onödigt slitage på däck samt hålla nere bränsleförbrukningen. Bilen som vi åkte i hade en tillåten maxvikt på totalt 70 ton och var därmed utrustad med två extra axlar samt en höj- och sänkbar funktion på bil och släp för att inte inskränka på lasthöjden när mer lastmängd är tillåten. Väl framme på sågverket lastades bilen av med en riktigt stor truck som kunde lasta av bilen på ett ögonblick.

Efter lossningen på sågverket for vi vidare till nästa trave virke som låg och väntade på oss i skogen. Jonas berättar att man lägger ner mycket fokus på att planera och prioritera sina rutter flera gånger per dag. Tiden ses som en utmaning att vara så effektiv som möjligt.

 


Fredag

Idag är det fredag och sista praktikdagen är kommen. Vi startade kl. 4 i vanlig ordning och dagen skulle bjuda på  två lass till ett massa- och pappersbruk i Piteå. Idag skulle björk lastas, vilket är något klurigare att lasta då stammarna är mer krokigare jämfört med andra träsorter. Min handledare för dagen berättare att så länge man tar det lugnt och tar sig tiden att gå ner och inspektera lasset innan man staplar på mer last brukar det oftast lösa sig.

Jag avslutade praktiken på bästa möjliga sätt och lämnade Norrland med en blodad tand för yrket.

Vill rikta ett stort tack till Lars, Dick, Åsa och alla andra på TYA som planerat och gjort denna resa möjlig. Samt ett stort tack till Eklunds åkeri som bjöd på en mycket rolig, intressant och lärorik praktikvecka.  Detta var helt klart den roligaste praktiken jag upplevt och mitt intresse för yrket har ökat avsevärt. Nu blir nästa mål en yrkesförarutbildning.

Tack för mig!

/Elina

 


Läs om Elina i Piteå-Tidningen

 

”Jag trivs med mitt nuvarande jobb men drömmer ofta om att få byta plats med förarna i lastbilarna som jag möter på vägen.”