Henrik bytte jobb: ”Krävdes bara sex veckors utbildning”

Mejlkorgen fylldes på dygnet runt och telefonen ringde efter arbetstid. Till slut tröttnade Henrik Engblom på att vara chef. Nu tillbringar han dagarna i en timmerbil i stället.

– Jobbet är fritt och jag rör mig mycket mer i dag än när jag jobbade på kontor, säger han.

 

Skogs- och sågverksarbetare, kabel-tv-installatör och virkesköpare. 49-årige Henrik Engblom har testat många olika jobb genom åren. Senast stod det ”transportchef” på visitkortet.

Men det fanns ett problem. Jobb och fritid flöt ihop. Han svarade på mejl och telefonsamtal efter arbetstid.

– Jag tappade sugen och kände att jag ville göra något mer praktiskt, säger Henrik.

Så han bestämde sig för att byta bana. I sitt jobb som transportchef hade Henrik haft kontakt med Ulf Andersson Åkeri i Segersta, utanför Bollnäs. Kanske behövde de någon som körde timmerbil? Jodå, så var det.

Efter sex veckors utbildning hade Henrik den behörighet som krävs för att köra det stora ekipage på 64 ton som han i dag rattar på smala skogsvägar.

– För mig var det självklart att det var just timmerbil jag ville köra. Det är ganska omväxlande. Jag kör ofta kortare turer på åtta, nio mil.

 

Lagar styr arbetet

Henrik är i dag glad att han valde att utbilda sig till förare, men vissa i omgivningen var till en början skeptiska.

– Folk undrade hur jag skulle se ut om ett år och syftade på rondören. Men faktum är att jag rör mig mycket mer i dag än när jag jobbade på kontor eftersom jag lassar och lossar flera gånger om dagen.

En vanlig arbetsdag kommer Henrik till jobbet vid sextiden. Då får han sin körorder som visar vilka lass han ska köra under dagen. Därefter åker han ut i skogen med sin timmerbil. Där ligger timmer som han lastar via en timmerkran som sitter monterad på lastbilen. Sedan levererar Henrik till bruk och sågverk, oftast i Hälsingland.

Han jobbar kvällar ibland, men aldrig helg.

– Jobbet är ganska fritt från stress. Det finns lagar som styr hur mycket vi får lasta, hur fort vi får köra och hur länge vi får sitta bakom ratten.

 

Självständigt jobb

Arbetsuppgifterna kanske framstår som lite asociala, men det håller inte Henrik med om. Visserligen sitter han oftast med sin matdosa och äter ensamlunch på en stubbe i skogen, men annars är det ett ganska socialt jobb.

– Jag träffar folk både när jag lastar och lossar och så har man så klart arbetskamrater på åkeriet som man träffar vid skiftbyten och håller telefonkontakt med under dagen.

I dag har Henrik kört timmerbil i två år. Han har aldrig ångrat att han sa upp sig från jobbet som transportchef.

– I dag behöver jag inte längre förbereda möten där man ska försöka få alla att dra åt samma håll eller sitta på kvällarna och skriva protokoll. Det är skönt att numera ha ett arbete där man jobbar självständigt och som man kan lämna när man går hem.

Dela