Bristen på yrkesförare lockade Victoria att återvända

”Jag har saknat kundkontakten man har som chaufför”

Hon ville ha ett roligt jobb som gick att kombinera med hämtningar och lämningar på dagis. Lösningen blev att återvända till sin första kärlek – chaufförsyrket. När Victoria Hansén, 29, väl bestämt sig fick hon jobb direkt.

När Victoria Hansén 2008 hade tagit studenten från fordons- och transportprogrammet fick hon jobb på ett åkeri i hemstaden Eskilstuna. Hon körde lastbil och levererade främst gods till företag i staden.

– Jag trivdes väldigt bra och ville gärna fortsätta, säger Victoria Hansén.

Men sedan blev tiderna sämre och hon bestämde sig för att prova lyckan inom en annan bransch. Victoria började på en hamburgerkedja, där hon efter några år blev kökschef. Men sedan krockade arbetstiderna med familjelivet. Victoria hade nu fått barn och det fungerade inte längre att jobba kvällar och varannan helg.

Skulle hon börja plugga i stället? Nej, det var hon inte alls sugen på. Flytta till Norge för att rensa fisk? Nej, det lockade inte någon som beskriver sig som ”väldigt hemmakär”.

Victoria ville göra något roligt som gick att kombinera med familjelivet. Samtidigt ville hon bo kvar i Eskilstuna.

 

Hög efterfrågan på yrkesförare

Lösningen blev att börja köra lastbil igen. Det var ett klokt beslut. Suget efter nya förare är nämligen väldigt stort. Enligt statistik från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, behöver svenska åkerier runt 7 000 nya förare i år.

Som färdigutbildad chaufför var det enkelt för Victoria att göra comeback i branschen. Hon ringde helt enkelt till Berglunds Åkeri i Eskilstuna. Där utlovades hon ett fast jobb efter att ha förnyat sitt yrkeskompetensbevis, som hunnit gå ut.

Efter en veckas intensivstudier var Victoria redo och i april började hon köra lastbil igen.

– Jag jobbar med distribution inne i Eskilstuna och kör gods för DHL. Det är väldigt roligt att vara tillbaka, säger Victoria.

 

”Det är ett serviceyrke”

I dag jobbar hon kontorstider på vardagar. Aldrig kvälls- eller helgpass. Det gör det smidigt att kombinera arbetet med hämtningar och lämningar på förskolan.

– Jag har saknat kundkontakten man har som chaufför. Det här är ett serviceyrke. Man är ansiktet utåt för företaget.

Vad som finns i lastbilen varierar. Ibland är det möbler till privatpersoner, andra gånger lösgodis som ska till Ica.

– Det märkligaste jag har kört är stora tujahäckar som stod på pall och skulle levereras till en privatkund.

Men den som tror att jobbet innebär många tunga lyft har helt missat de senaste årens teknikutveckling. Victoria och hennes kollegor har både hand- och eltruckar som hjälpmedel.

– Ibland blir folk förvånade över att det är en ung kvinna som kör lastbil. Men jag har aldrig fått annat än positiva kommentarer.

Till den som funderar på att utbilda sig till chaufför säger Victoria:

– Det finns många olika inriktningar man kan välja som chaufför. Vissa kör långa sträckor och andra kör sopbil, eller leveranser i stan som jag. Det finns jättemånga möjligheter.

Dela