Åkarnas larm: ”Utan chaufförer stannar Sverige”

Sverige är i behov av 7 000 nya lastbilsförare, bara i år. Nu varnar landets åkare för vad som kan hända om utvecklingen fortsätter.

–Ett samhälle utan transporter är ett samhälle som inte fungerar, säger Marianne Kurtson, åkare i Östersund.

 

Högkonjunkturen och den ökande e-handeln, i kombination med för få utbildningsplatser. Det är tre av orsakerna till att åkerier över hela Sverige är i stort behov av förare.

Situationen får tydliga konsekvenser i vår vardag. I somras gapade hyllor tomma i vissa av landets livsmedelsbutiker. Orsaken: det gick inte att få tag på förare.

Marianne Kurtsons åkeri Sandberg & Jonsson kör livsmedelstransporter årets alla dagar runt om i hela Jämtland. Hittills har åkeriet fått det att fungera med pusslande och större övertidsuttag, men nu börjar förarbristen göra sig påmind på allvar.

– Den här sommaren var första gången vi tvingades att tacka nej till uppdrag för att ingen kunde köra bilen. Det kändes inte bra.

– Jag tror inte att gemene man tänker på transporternas betydelse, för att det fungerar så bra i dag. Transporterna sker när de flesta sover och hyllorna är fyllda innan vi vaknar. Men om förarbristen blir värre kommer det att märkas oerhört snabbt i vår vardag, säger Marianne Kurtson.

 

För att kunna rekrytera nya förare måste alla aktörer bli bättre på att lyfta fram yrkets fördelar, det säger Tord Sandin som äger Sandin Cargo och Sandin Bud i Örnsköldsvik.

– Det finns otroligt många grenar inom yrket i dag. Tycker man om att jobba ensam finns långa körningar där man ligger ute veckovis. Är man socialt lagd är distribution med massor av kundbesök varje dag ett perfekt jobb, säger Tord Sandin.

Han upplever att många fortfarande lever i tron att den som kör transportfordon måste kunna ta hundra kilo i bänkpress.

– Så ser det inte ut i dag. Nya hjälpmedel gör att du inte längre behöver vara stor och biffig för att klara jobbet. Jag är själv noga med att mina anställda ska kunna sköta sina jobb utan att slita ut eller skada sig, säger Tord Sandin.

Viktigare är det då att kunna planera. Den som ska leverera gods måste lasta smart så att allt står i rätt ordning inför dagens tur.

– Om man är bra på både schack och Tetris har man alla förutsättningar att bli en duktig förare, säger Tord Sandin.

 

Men självkörande fordon då? Gör inte de att förarna snart är en utrotningshotad yrkeskår?

Jan Strandhede, pr- och informationsansvarig på Volvo Lastvagnar i Sverige, menar att det gäller att inte dra alltför stora växlar på utvecklingen.

– Vi har testat tekniken i Bolidens och LKAB:s gruvor med goda resultat, men det är miljöer som är något helt annat än den verklighet de flesta förare runt om i landet möter, säger Jan Strandhede och fortsätter:

– Jag tror att ny teknik framöver kommer att underlätta, snarare än ersätta, förarens arbetsuppgifter.

Lasse Holm på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd menar att det, oavsett teknikutveckling, kommer att finnas ett mycket stort behov av förare de närmaste tio åren.

– Vi välkomnar ny teknik, men det dröjer lång tid innan självkörande lastbilar kan hantera stadstrafik. Dessutom måste någon lasta och lossa.

Dela