Jämställdhet och mångfald

Alla branscher mår bra och utvecklas av mångfald och jämställdhet.

Det gäller även transportbranschen, som traditionellt är en mansdominerad bransch. TYA arbetar aktivt för att förändra den bilden. Det sker via insatser för kompetensförsörjning, där jämställdhet och mångfald är viktiga faktorer för branschens överlevnad.

”Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma makt att forma samhället och sina egna liv. Det förutsätter samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter på livets alla områden.”

Läs mer om det material TYA har tagit fram för att stötta jämställdhetsarbetet hos APL-företag.

Transportbranschen idag utvecklas mot allt större mångfald. Till exempel söker sig allt fler yngre kvinnor till branschen och de stannar för att de trivs. TYA har under senare år arbetat aktivt med dessa frågor.

Här kan du ladda hem några rapporter som är resultat av det arbetet:

 

TYA-spelet ”Inklusive”

Ett brädspel från TYA som lyfter frågor och händelser kring ämnena diskriminering och kränkande särbehandling. Frågorna och händelserna ska få speldeltagarna att diskutera värderingar och attityder. Beställ det i TYAs webbshop.

Kvinna i lastbil Kvinna i lastbil Kvinna i lastbil Kvinna i lastbil Kvinna utanför lastbil

100 procent kvinnor – körning till KPAB

30/4 och 4/5 körde det enbart kvinnor på Gotlands Åkericentrals körning från Bro till KPAB på Storugns, Lärbro och det hör inte till vanligheterna då det är få kvinnor som kör grus och schakt i de olika åkerierna som tillhör Gotlands Åkericentral. Text och foto – Jessica Mårtensson.

Lollo Sandström är den av kvinnorna som hållit på längst inom yrket. Redan 1999 började hon med att köra budbil, direkt efter att ha avslutat sin gymnasieutbildning till bilplåtslagare (ett yrke som aldrig blivit av att hon jobbat med efter sin utbildning). Hon gillade att köra bil och tog så fort som möjligt körkort för lastbil och släp och har sedan dess nött många mil i olika lastbilar. Lollo har förutom att köra grus och schakt även kört asfalt i många år och så har det blivit en del gästspel som timmerbilschaufför. Fram till 2010 körde Lollo för olika åkerier på fastlandet och 2012 kom hon till Gotland och har kört för BVG (Bro Väggarage AB) sedan dess. Lollo kör grus och schakt med sin dragbil (en silvergrå Scania) och grustrailer.

Eva Nyberg som tidigare jobbat med allt möjligt, som t ex inom bageri, i en ostbutik mm, tog sitt C-körkort våren 2016 och började köra grönsaker och mat för Gotlands Bilfrakt AB (som kör åt Schenker) och körde även en del styckegods under den perioden. 2017 blev Eva sjuk i cancer och var sjukskriven fram till 2018. Hösten 2018 tog Eva sitt släpvagnskort och började sedan hoppa in och köra i Ljunggrens Åkeri AB plus att hon även jobbade i en matvarubutik. Sedan hösten 2019 har Eva kört heltid hos Ljunggrens Åkeri och trivs bra i den gula Scania hon brukar köra.

Jessica Mårtensson har många strängar på sin lyra och blandar gruskörning mm i makens åkeri, Mårten Åkare i Roma AB (MÅAB), med att sköta mycket av det administrativa arbetet i företaget och kör även styckegods och mat mm för några andra åkerier. Hon utbildade sig till lastbilschaufför i början av 2019 och stormtrivs med nya yrket. Tidigare arbetade Jessica bland annat som lärare i Grundsärskolan på Gotland, men efter att ha varit sjukskriven pga utmattning så bestämde hon sig för att helt byta yrkesbana. Hon brukar annars mest köra Volvobilarna som finns i åkeriet, men de senaste veckorna har det varit en av åkeriets vitröda Scania som varit arbetskamrat.

Alla tre tyckte det kändes roligt och speciellt att bara vara kvinnor på detta jobb under dessa dagar. Jessicas man Michael, som kört lastbil i över 30 år, konstaterade att det var smått unikt och kunde inte minnas att han under sina år som chaufför och åkare varit med om att det hänt inom jobb med gruskörning att det varit enbart kvinnliga chaufförer. Åkericentralen, med VD Henrik Beijer i spetsen, uppmärksammade dessa dagar med enbart kvinnliga chaufförer på Åkericentralens sociala medier och det var uppskattat av många.

Även om det kördes skytteltrafik med material från Åkericentralens bergtäkt i Bro till KPABs upplag på Storugns i Lärbro, så hann kvinnorna med att prata lite om hur det är att vara minoritet i ett mansdominerat yrke. Lollo som varit längst inom yrket av de tre konstaterade att det lätt blir att man ger sig in i den jargong som ofta uppstår på arbetsplatser med många män, för att vara en del i gemenskapen men även för att man tycker det kan vara kul att ”slänga käft” och skämta osv. Jessica och Eva som inte jobbat så länge inom yrket känner ganska ofta att de sätter hög press på sig själva och vill klara de olika jobben snabbt och bra direkt, även om erfarenheten inte finns där riktigt och att det måste få ta tid att lära sig och bli bra på alla moment som ingår.

Eva och Lollo har kört på liknande jobb förut, men för Jessica var det första gången och hon var glad över att få köra till KPAB och få möjlighet att utöka sin erfarenhet. Jobbet för KPAB flöt på bra och alla levererade det material som de skulle och på plats på Storugns fanns alltid en lastare med chaufför som såg till att tipphögarna snabbt skyfflades ihop med den stora högen och fanns behjälplig om det skulle vara något strul. Lollo, Eva och Jessica är tacksamma för de trevliga arbetsdagarna ihop och lär hålla kontakten även mellan eventuella jobb där de kan hamna ihop igen och hoppas att de kan inspirera fler kvinnor att prova på att köra grus- och schaktbil.

Dela